Hlásime, že domácu úlohu sme vyriešili nasledovne: Priem.mzda2014 x Koef x Odmena= 858 x 2,24 x 1,3
= Priemerná mesačná odmena hl. kontrolóra v r. 2015 je (resp. bude po doplatení odmien na základe uznesenia MsZ)
2.500,- Eur ... V podstate celkom slušné peniaze na naše biedne pomery... Za také sa oplatí - keď je treba - sa trošičku pohrať na "slepú babu", prípadne pred voľbami
loviť wifi v kvetináči na Hl. námestí...
Súčasne by sme neboli objektívni, keby sme nezaznamenali určitý progres za uplynulé dva mesiace (
predch. stav bol popísaný v článku tu). Uskutočnila sa prvá kontrola na Mestskej polícii a bola zverejnená prvá ročná správa
vo vyhradenom priečinku na webe mesta (za rok 2014). Naďalej však absentuje primerané informovanie verejnosti o podaných trestných oznámeniach a postupe ich vyšetrovania, v rámci kontroly škôl úplne chýba kontrola finančných tokov pre školstvo - či zriaďovateľ postúpil všetky účelovo viazané prostriedky, ktoré dostal od okresného úradu na jednotlivé školy a v neposlednom rade stále neboli vykonané kontroly hospodárnosti a účelnosti narábania s mestským majetkom v mestských podnikoch...
Útvar hlavného kontrolóra (ďalej len „ÚHK“) vykonáva kontrolnú činnosť v rozsahu, ktorá mu vyplýva z príslušných ustanovení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 18d, § 18e, § 18f, ). Túto kontrolnú činnosť vykonáva v súlade s plánom kontrolnej činnosti na 1. polrok, ako aj v súlade s prijatými uzneseniami mestského zastupiteľstva. Pri výkone kontrolnej činnosti ÚHK postupuje predovšetkým v súlade so zákonom č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.. Poľa § 18f ods. 1d) zákona 369/1990 Zb. hlavný kontrolór predkladá mestskému zastupiteľstvu správy o výsledkoch kontroly z jednotlivých kontrol priebežne. Podľa odseku 1e) toho istého zákona hlavný kontrolór predkladá mestskému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti, a to do 60 dní po uplynutí kalendárneho roku. UHK v 1. polroku 2015 v plnom rozsahu postupoval v súlade so zákonnými ustanoveniami a kapacitnými možnosťami. Na UHK by mali totiž podľa platného uznesenia pracovať traja ľudia. Za prvé štyri mesiace však personálne neboli miesta na UHK obsadené a hlavný kontrolór pracoval sám. Od konca apríla bola prijatá jedna pracovníčka na zastupovanie pracovníčky UHK, ktorá je dlhodobo práceneschopná. Obsadenie ďalšieho miesta na UHK by sa malo riešiť v blízkej budúcnosti.
Za uvedené obdobie hlavný kontrolór vykonal štyri kontroly. Ide o nasledovné kontroly:
1. Kontrola zákonnosti vyplatených mimoriadnych odmien v zmysle § 20 ods. 2) zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktoré boli vyplatené zamestnancom, ktorí ukončili pracovný pomer dňa 14.12.2014 -
výsledky kontroly sú uvedené na internetovej stránke mesta.
2. Kontrola zákonnosti rozhodnutia primátora mesta Ing. Gejzu Pischingera, ktorým mesto Nové Zámky vyradilo majetok v účtovnej hodnote 56 745,77€, ako aj konanie, ktoré s týmto rozhodnutím súviselo -
výsledky kontroly sú uvedené na internetovej stránke mesta.
3. Komplexná kontrola hospodárenia za r.2014 na ZŠ G. Czuczora– výsledky budú zverejnené po predložení správy na najbližšom mestskom zastupiteľstve
4. Komplexná kontrola hospodárenia za r.2014 na mestskej polícii– výsledky budú zverejnené po predložení správy na najbližšom mestskom zastupiteľstve
V zmysle § 18f ods. 1e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov predkladá hlavný kontrolór obecnému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti a to do 60 dní po uplynutí kalendárneho roku. Táto bola komplexne spracovaná a mestskému zastupiteľstvu predložená 4.3.2015 – celá správa je zverejnená na internetovej stránke mesta.
V priebehu vykazovaného obdobia hlavný kontrolór mesta operatívne komunikoval s občanmi, ktorí sa na neho obracali s rôznymi požiadavkami. Reagoval aj na žiadosť občana, ktorý tiež požadoval poskytnúť informácie v zmysle zákona č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám .... . Predmetom tejto žiadosti bolo poskytnutie informácií súvisiacich s kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra mesta za jeho funkčné obdobie, t.j. od r.2009 do r. 2015. Na základe jeho žiadosti bol vypracovaný pomerne rozsiahly materiál, ktorý mu bol následne aj zaslaný pod názvom Žiadosť o poskytnutie informácií – odpoveď (pre informáciu je nižšie uvedený kurzívou v plnom znení).
V zmysle zákona č.211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám .... ste sa obrátili na mesto Nové Zámky so žiadosťou o , ktorá mi bola postúpená na vybavenie. Išlo Vám o nasledovné informácie:
- Koľko riadnych, resp. mimoriadnych kontrol vykonal v jednotlivých rokoch
- Počet vykonaných kontrol z iniciatívy hl. kontrolóra a počet kontrol vykonaných na základe podnetu podľa jednotlivých rokov
- Počet zistení a konkrétne zistenia rozdielov medzi požadovaným a skutočným stavom v jednotlivých rokoch
- Aké konkrétne opatrenia boli prijaté na základe jeho zistení v jednotlivých rokoch
- Aké konzekvencie navrhol hlavný kontrolór vyvodiť na základe jeho zistení a aké boli následne prijaté v jednotlivých rokoch
Aj keď ste vo svojej žiadosti uviedli, že žiadate poskytnutie informácií súvisiacich s kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra, predpokladám, že ste tým mali na mysli informácie súvisiace s činnosťou útvaru hlavného kontrolóra. V každom prípade sa činnosť hlavného kontrolóra vykazuje len v rámci činnosti útvaru hlavného kontrolóra.
Útvar hlavného kontrolóra (ďalej len „ÚHK“) vykonáva kontrolnú činnosť v rozsahu, ktorá mu vyplýva z príslušných ustanovení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (§ 18d, § 18e, § 18f, ). Túto kontrolnú činnosť vykonáva v súlade s plánmi kontrolnej činnosti na jednotlivé polroky, ako aj v súlade s prijatými uzneseniami mestského zastupiteľstva.
Pri výkone kontrolnej činnosti ÚHK postupuje predovšetkým v súlade so zákonom č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p..
Poľa § 18f ods. 1d) zákona 369/1990 Zb. hlavný kontrolór predkladá mestskému zastupiteľstvu správy o výsledkoch kontroly z jednotlivých kontrol priebežne. Podľa odseku 1e) toho istého zákona hlavný kontrolór predkladá mestskému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti, a to do 60 dní po uplynutí kalendárneho roku.
UHK v rokoch 2009-2015 v plnom rozsahu postupoval v súlade so zákonnými ustanoveniami. Žiadny zákon nestanovuje konkrétny rozsah a štruktúru štatistických údajov. Tieto boli podľa najlepšieho vedomia a svedomia, ako aj vzhľadom na personálne a kapacitné možnosti UHK, spracované v jednotlivých ročných správach o kontrolnej činnosti (viď. prílohy). Ich štruktúra je robená tak, že na väčšinu Vašich otázok v nich nájdete odpovede. Buď priamo, alebo sa v nich nachádza odkaz na dátum konania konkrétneho zastupiteľstva. Na internetovej stránke mesta si potom môžete vyhľadať v programe celú konkrétnu správu aj s kontrolnými zisteniami, ktorá Vás bude zaujímať. Ak si preštudujete všetky kontrolné správy uvedené na internetovej stránke mesta, dozviete sa aj to, koľko bolo v jednotlivých rokoch „riadnych, resp. mimoriadnych“ kontrol, či počet vykonaných kontrol z „iniciatívy“ hlavného kontrolóra a koľko podľa „podnetu“. Naviac štatistiku delenú na „riadne a mimoriadne,“ kontroly, ani delené na kontroly z „iniciatívy hlavného kontrolóra a kontroly podľa podnetu“ UHK nerobil a teda nie je k dispozícii.
Na základe doteraz vykonaných kontrol je možné konštatovať, že množstvo, resp. závažnosť kontrolných zistení malo u kontrolovaných subjektov z roka na rok významne klesajúcu tendenciu. Kontrolné zistenia nemali závažný charakter. Priebeh kontrol u nich bol bezproblémový. Počas vykonávania kontrol aktívne spolupracovali a poskytovali všestrannú súčinnosť. U kontrolovaných subjektoch bolo vidieť evidentnú snahu o zlepšovanie sa. Prijímali opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených kontrolou, čo sa v praxi následne, pozitívne prejavovalo.
Pravda, to platí v podstate o všetkých kontrolovaných subjektoch, okrem mestského úradu. MsÚ, predovšetkým jeho bývalé vedenie, bolo pri väčšine kontrol neústretové, neposkytovalo patričnú súčinnosť. Nie raz sa uchyľovalo k rôznym obštrukciám. Často pri tom porušovalo zákon. Bývalé vedenie mesta bežne ignorovalo výsledky kontrol. Prijaté opatrenia mali často len formálny charakter bez požadovaného efektu a účinku. Nie raz sa stalo, že na niektoré zistenia vôbec nereagovalo. V poslednom čase dokonca neprijímalo žiadne opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
Pre objektívnejšie nazeranie na kontrolnú činnosť určite oceníte aj informácie, ktoré sa týkajú personálneho a kapacitného obsadenia UHK. Treba povedať, že od začiatku funkčného obdobia hlavného kontrolóra pristupovalo vedenie mesta k UHK veľmi „svojsky“ (viď. príloha). Vo všeobecnosti sa dá povedať, že UHK bol takmer počas celého obdobia poddimenzovaný. Napriek platnému uzneseniu (uznesenie MsZ č. 507/210910 B/), tvorila tento útvar väčšinou iba jedna osoba namiesto dvoch. Až na jednu výnimku, neboli tieto osoby vybrané hlavným kontrolórom a nespĺňali ani požadované kritéria na odborné vzdelanie, či znalosti (viď. aj v správe z roku 2014 „kontrola mzdovej a personálnej agendy pracovníka útvaru hlavného kontrolóra Bc. R.J.“).
Ešte stručne k jednotlivým otázkam.
Otázka č. 1 a 2
Počet a štruktúra vykonaných kontrol je uvedená v jednotlivých ročných správach o kontrolnej činnosti útvaru hlavného kontrolóra, ktoré tvoria prílohu tohto listu.
Otázka č. 3
Počet zistení je tiež uvedený v jednotlivých ročných správach o kontrolnej činnosti útvaru hlavného kontrolóra. Konkrétne kontrolné zistenia sú uvedené v správach o výsledkoch kontroly, ktoré boli priebežne predkladané mestskému zastupiteľstvu. V ročných správach je uvedený aj dátum konania zastupiteľstva na základe ktorého si môžete vyhľadať na internetovej stránke mesta správu, resp. kontrolné zistenia, ktoré Vás zaujímajú. Rozdiel medzi požadovaným a skutočným stavom vyplýva zo samotného popisu kontrolného zistenia.
Otázka č. 4
Podľa § 14 ods. 2g) zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite ... je kontrolovaný subjekt povinný prijať v určenej lehote opatrenia na nápravu nedostatkov zistených následnou finančnou kontrolou a na odstránenie príčin ich vzniku. To znamená, že kontrolovaný subjekt by mal prijať ku každému kontrolnému zisteniu konkrétne opatrenie. Ako už bolo spomenuté jednotlivé kontrolované subjekty prijímali opatrenia na odstránenie nedostatkov zistených kontrolou, čo sa v praxi následne, pozitívne prejavovalo. Platí to v podstate o všetkých kontrolovaných subjektoch, okrem mestského úradu. Bývalé vedenie mesta bežne ignorovalo výsledky kontrol. Prijaté opatrenia mali často len formálny charakter bez požadovaného efektu a účinku. Nie raz sa stalo, že na niektoré zistenia vôbec nereagovalo. V poslednom čase dokonca neprijímalo žiadne opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
Otázka č. 5
Vyvodiť konzekvencie znamená vyvodiť dôsledky. Z jednotlivých zistení UHK „navrhol vyvodiť dôsledky“ , ktoré vyplývajú zo zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite... . To znamená, že sa spísala správa o kontrolných zisteniach, bol ňou oboznámený kontrolovaný subjekt a nakoniec sa s ním spísala v zmysle § 22 ods. 3) zápisnica o prerokovaní správy. Jednotlivé opatrenia na nápravu nedostatkov zistených následnou finančnou kontrolou a na odstránenie príčin ich vzniku je povinný prijať a realizovať kontrolovaný subjekt.
V niektorých prípadoch, pri podozrení, že by sa mohlo jednať o trestný čin, bolo v zmysle § 13 ods. 2k) podané trestné oznámenia orgánom činným v trestnom konaní. Celkovo ich bolo podaných 10. V roku 2010 dve, v roku 2014 šesť a v roku 2015 dve.
Verím, že v rámci existujúcich možností som Vám poskytol všetky požadované informácie. Pokiaľ by bolo potrebné ešte dodatočne niečo doložiť, objasniť, vysvetliť, môžete sa na mňa kedykoľvek obrátiť písomne, ale aj osobne.
S pozdravom
.........................................................................
Ing. Štefan Rovňaník, hlavný kontrolór mesta
Prílohy:- Správa o kontrolnej činnosti Útvaru hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky za rok 2009
- Správa o kontrolnej činnosti Útvaru hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky za rok 2010
- Správu o kontrolnej činnosti Útvaru hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky za rok 2011
- Správu o kontrolnej činnosti Útvaru hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky za rok 2012
- Správu o kontrolnej činnosti Útvaru hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky za rok 2013
-
Správu o kontrolnej činnosti Útvaru hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky za rok 2014- Správa „Kontrola zákonnosti vyplatenia mimoriadnych odmien“
- Správa „Kontrola zákonnosti rozhodnutia bývalého primátora mesta o vyradení majetku“
- Správa o stave personálneho obsadenia UHK
Súčasťou činnosti UHK v predmetnom období bola aj pomerne rozsiahla komunikácia s orgánmi činnými v trestnom konaní. Pozostávala predovšetkým z podávania trestných oznámení, z podávania sťažností v prípade ich odmietnutí, ako i z podávania svedeckých výpovedí k jednotlivým prípadom.
Zo zákona hlavný kontrolór pravidelne pripravoval materiály na rokovania mestských zastupiteľstiev, ktorých sa aj zúčastňoval. Rovnako sa zúčastňoval aj rokovaní mestských rád a v rámci možností aj zasadnutí jednotlivých mestských komisií. Je len samozrejmé, že v primeranom rozsahu sa musel oboznamovať aj s ostatnými materiálmi, ktoré boli predmetom jednotlivých rokovaní.
Súčasťou každodennej činnosti hlavného kontrolóra bola logicky aj bežná operatívna činnosť a vybavovanie administratívy.