Úvod / Nyitóoldal
   
 
Oto Psenak  22-12-08   241  
0
Paralelne s krvavou zákopovou vojnou v Ukrajine prebieha i informačná vojna, ktorej posledná epizóda - odňatie vysielacej licencie opozičnému ruskému TV kanálu Dožď -  je nesmierne poučná a dobre odzrkadľuje morálnu pascu do ktorej sa dostala ruská liberálna opozícia v posledných rokoch Putinovho vládnutia. Samotný zákaz pre TV Dožď vydali lotyšské úrady potom, ako moderátor TV v priamom vysielaní informoval divákov o e-mailovej adrese zriadenej redakciou na pomoc ruským mobilizovaným vojakom. Tí sa nachádzajú v katastrofálnych podmienkach, mrznú a hladujú a prosia o pomoc. Pomerne nešťastný projekt sa de-facto ako keby snažil pomôcť konsolidovať pomery v ruskej armáde, aby tá mohla efektívnejšie bojovať proti Ukrajincom. Relácia vyvolala škandál, ktorý napokon viedol k zákazu činnosti. Pri tejto príležitosti si kritici spomenuli i iné prípady, keď stanica prezentovala mapu s anektovaným poloostrovom Krym, ruskú armádu nazývala "našou" a pod.  

Pri tejto príležitosti sa znova otvorila polemika o tom, ako to bolo vlastne s fungovaním opozičných médií v posledných rokoch Putinovského vládnutia. Okrem TV Dožď to bolo rádio Echo Moskvy a noviny Nezavisimaya gazeta. Prečo ich režim trpel a za cenu akých kompromisov tieto médiá mohli fungovať. Nakoľko bolo morálne udržiavať podobné demokratické kulisy v totalitárnom režime.

Pritom niet pochybností, že uvedené tri médiá boli po celý čas kritické voči Putinovi, na ich frekvenciách mohli vystupovať publicisti, ktorý stratili všetky iné možnosti hovoriť k verejnosti. Rovnako však nie je tajomstvom, že napr. šéfredaktor Echo Moskvy A. Venediktov - osobný priateľ Putinovho hovorcu Peskova - sa angažoval v aj v antidemokratických kampaniach. Spoluorganizoval napr. projekt Elektronického hlasovania v Moskve, pomocou ktorého úrady masívne faľšovali výsledky volieb.

Vzniká i jedna veľmi špeciálna otázka o limitoch boja proti korupcii v autoritávnych režimoch. To čo je v demokracii prejavom zrelosti občianskej spoločnosti a snahou uchovať právny štát, sa v autoritatívnych režimoch javí v trochu inom svetle. Ako nástroj na vylepšenie imidžu nedemokratického štátu...
 


O tom, že ruskí opoziční novinári, ktorí boli nútení utiecť do zahraničia, nevnímajú svoju situáciu celkom adekvátne, svedčil už letný rozhovor redaktorky TV Dožď E. Kotrikadze s primátorom Rigy. Manželka šéfredaktora TV Dožď pomerne ostro útočila na plán rižských úradov demontovať sovietske pamätníky.

Rozhovor s primátorom Rigy neostal nepovšimnutý. Známy režisér Režisér Alvis Hermanis napísal: "Dnes v noci sa mi zrútila ďalšia ilúzia. Pred mesiacom som vítal že sa TV Dožď presťahoval do Lotyšska."
Hermanis pozval všetkých, aby si pozreli rozhovor E. Kotrikadze s primátorom Rigy. "Toto už nie je žurnalistika, ale krutá politická manipulácia, ktorá je absolútne v rozpore so záujmami Lotyšska. O elementárnej zdvorilosti voči krajine, ktorá ich prichýlila, ani nehovorím. Už toto je veľmi nebezpečné. Zdá sa, že ich cieľom je - podkopať našu krajinu zvnútra. Možno to robia nevedome a je to len istý starý ruský šovinizmus. Ale to nič nemení na výsledku. Dôrazne odporúčam, aby lotyšské bezpečnostné orgány zrušili všetky povolenia pre nich pracovať a zostať tu. A čím skôr, tým lepšie..“ Vtedy lotyšské úrady nijako nezasiahli. 
O tri mesiace neskôr bolo už všetko inak a E. Kotrikadze v druhom videu hovorí o plánoch sanovania TV stanice po odňatí jej licencie lotyšskými úradmi.
 




Dve vyhlásenia k situácii šéfredaktora TV Dožď Tichona Dzjatka
 
 

The index.php: SIZE[b]: 27,706 MODIFIED: 2021.01.22 22:13:44.MD5: f5341ba7412a090aa762cfdb4916ed98 STATUS: OK  This window is : x