Nevieme, čo všetko Útvar hlavného kontrolóra za posledné roky preveroval a či okrem záhady 73 litrov benzínu v 72 litrovej nádrži sa dostal aj k iným záležitostiam, napr. k masívnemu strácaniu majetku mestských podnikov, alebo predraženým (Bernolákov park) či celkom nezmyselným (Logportál) projektom financovaným z Eurofondov...
Číslo: 45457/2014
S P R Á V A
o výsledku následnej finančnej kontroly
(podľa § 16, ods. 1 zákona č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení)
Poverenie hlavného kontrolóra mesta č: 20/2014
Kontrolný orgán: Mesto - Mestský úrad, Nové Zámky, Útvar hlavného kontrolóra
Kontrolu vykonali : Ing. Štefan Rovňaník, hlavný kontrolór mesta
Kontrolovaný subjekt: Mesto – Mestský úrad, Hlavné námestie č. 10, Nové Zámky
Predmet, zameranie kontroly: kontrola používania služobných motorových vozidiel na Mestskom úrade Nové Zámky
Kontrolované obdobie od: 1.1.2013 do: 20.9.2014
Miesto vykonania kontroly: Mesto – Mestský úrad, Hlavné nám. č. 10, N. Zámky
Čas vykonania kontroly: od 23.9.2014 do 31.10.2014
Popis kontrolnej činnosti :
Predmetom kontroly bola, v súlade s Plánom kontrolnej činnosti Hlavného kontrolóra mesta Nové Zámky na II. Polrok 2014, „Kontrola používania služobných motorových vozidiel na mestskom úrade“. Na Mestskom úrade sa v čase prebiehajúcej kontroly používali nasledovné motorové vozidlá: Peugeot 508 NZ 017 EO, Peugeot 307 NZ 946 CA, Peugeot 407 NZ 152 DL, Peugeot 5008 NZ 511 FB.
Peugeot 508 NZ 017EO bol dňa 12.1.2013 pridelený primátorovi mesta Ing. Gejzovi Pischingerovi. Primátor mesta mal podpísanú Dohodu o používaní služobného motorového vozidla v osobnej starostlivosti. Na základe nej môže toto vozidlo používať aj na súkromné účely. Vodičovi Milanovi Novákovi boli zverené vozidlá Peugeot 407 NZ 152 DL a Peugeot 5008 NZ 511 FB dohodou o zverení služobného vozidla do osobnej starostlivosti. Motorové vozidlo Peugeot 307 NZ 946 CA je tzv. referentské vozidlo. Pre prevádzku služobných motorových vozidiel v správe Mestského úradu v Nových Zámkoch platí Smernica primátora č. 5/2007. Táto smernica pomerne podrobne popisuje povinnosti, princípy a normy, ktoré sa vzťahujú na služobné vozidlá.
Námatkovou kontrolou bolo zistené, že služobné autá majú vedené vozové zošity, záznamy o prevádzke vozidla, evidenciu jázd, vypísané a doložené žiadanky na prepravu, ako aj ostatnú evidenciu, v podstate v súlade so smernicou.
Toto však neplatí o služobnom vozidle, ktoré bolo dohodou zverené primátorovi mesta Ing. Gejzovi Pischingerovi. Pri námatkovej kontrole tohto vozidla bolo zistené množstvo nedostatkov. Z uvedeného dôvodu bola následne vykonaná podrobnejšia kontrola používania predmetného vozidla. Žiaľ, zo strany mesta mi neboli predložené všetky relevantné doklady, či informácie. Nepomohli ani písomné žiadosti na primátora mesta, ani ich urgencia. Primátor mesta Ing. Gejza Pischinger to všetko odignoroval. V konečnom dôsledku tým odmietol poskytnúť požadované doklady, informácie, čím porušil zákon.
Popis kontrolných zistení:
- V zmysle § 14 ods. 2 písm. a) zákona č.502/2001 Z.z. kontrolovaný subjekt a jeho zamestnanci sú povinní citujem: „vytvoriť podmienky na vykonanie následnej finančnej kontroly a zdržať sa konania, ktoré by mohlo ohroziť jej začatie a riadny priebeh“. Podľa písmena e) sú tiež povinní citujem: „predložiť v lehote určenej kontrolným orgánom vyžiadané doklady a vyjadrenia, ........., poskytnúť informácie o predmete následnej finančnej kontroly a poskytnúť súčinnosť na vykonanie následnej finančnej kontroly“. Pána primátora som žiadal, aby mi predložil aj nasledovné podklady:
- informáciu o mieste parkovania jednotlivých služobných vozidiel po pracovnom čase
- informáciu o zahraničných „služobných“ cestách, ktoré boli vykázané len v jazdnom denníku (13 ciest do Maďarska a Rakúska) a nebol zdokladovaný ich účel
- informáciu o „služobných“ cestách, ktoré absolvoval v súvislosti s jeho funkciou predsedu dozornej rady v spoločnosti Bytkomfort-BA, a.s.
Tieto podklady mi neboli poskytnuté napriek tomu, že som to aj urgoval.
Primátor mesta, ako aj niektorí jeho podriadení svojim konaním porušili vyššie citované ustanovenia zákona.
- Podľa Čl. 7ods. 12) smernice primátora č. 5/2007 zamestnanec zodpovedný za prevádzku autoparku vedie vozový zošit. Okrem iného sa v ňom majú zapisovať aj dátumy o výmene pneumatík. Nie vždy sa to dôsledne dodržuje. Napr. pri vozidle Peugeot 307 NZ 946 CA je posledný uvedený dátum 25.10.2011.
- Primátorovi mesta Ing. Gejzovi Pischingerovi bolo odovzdané do užívania vozidlo Peugeot 508 NZ 017 EO Dohodou o používaní služobného motorového vozidla v osobnej starostlivosti. V časti E) v bode 1. Dohody o používaní služobného vozidla Mesta Nové Zámky v osobnej starostlivosti sa uvádza citujem: „Evidenciu prevádzky vozidla vedie menovaný na predpísaných tlačivách alebo (elektronická forma). Menovaný je povinný na tlačivách uvádzať pravdivé údaje a riadne ich vyplniť. ....“. Protokolárne prevzal vozidlo dňa 12.1.2013. V protokole sa uvádza stav tachometra 3 km, množstvo PHM 0 litrov. Tankovalo sa až 24.1.2013. Napriek tomu, sa týmto vozidlom prejazdilo s „prázdnou“ nádržou 720 km! Evidencia súvisiaca s prevádzkou vozidla je nepravdivá, skreslená a v niektorých prípadoch zrejme „umelo“ vykazovaná. Svedčí o tom aj stav vykázaného zostatku PHM k 30.6.2013 -10,35 litrov; k 31.1.2014 +73,39 litrov (nádrž má ojem len 72).
- O „riadnom“ vyplňovaní predpísaných tlačív svedčí aj vyplňovanie tlačiva „Vyúčtovanie pohonných hmôt za uplynulý mesiac“ (viď. príloha). Nevyplňuje príchody, odchody, prechody hraníc ... .
- Primátor mesta si nepravdivým, nepresným vykazovaním zahraničných SC vyplácal vyššie stravné (diéty), ako mal podľa zákona nárok. Preukázateľné je to minimálne v dvoch prípadoch. Je to SC vykonaná v dňoch 8-10.2.2013. Zúčastnil sa „Klobásovej súťaže“ vo Fonyóde, MR. V pokladni si na základe cestovného príkazu vyúčtoval diéty na 3 dni povýšené o 40% (54,6x3=163,8€). V cestovnom príkaze deklaroval, že hranice prechádza 8.2. o 8.30 hod. V skutočnosti ich mohol prejsť najskôr o cca 14.45 hod.. Dokazuje to bloček z tankovania, ktorý je priložený pri mesačnom vyúčtovaní spotreby pohonných hmôt. Tankoval totiž ešte v Nových Zámkoch 8.2.2013 o 14.24 hod.. Podľa § 13 ods. 4b) zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách, ak zahraničná pracovná cesta mimo územia Slovenskej republiky trvá v kalendárnom dni od 6 do 12 hod. vypláca sa stravné vo výške 50% základnej sadzby stravného. Z uvedeného vyplýva, že na tento deň mu malo byť vyplatené stravné o 27,30 € nižšie. Druhým prípadom je SC vykonaná v dňoch 8-11.5.2014 do Znojma, ČR na „Dni partnerských miest“ (podľa príkazu na cestu do zahraničia). Uvádza sa v ňom, že hranice prechádzal 8.5.2014 o 14.30 hod. V skutočnosti ich mohol prechádzať až 9.5.2014, nakoľko v tento deň sa ešte o 11.17 hod. preukázateľne nachádzal v Nových Zámkoch (tankoval do auta PHM). Podľa priloženého vyúčtovania mu hostiteľ čiastočne zabezpečil aj stravovanie. Primátor mesta si skresleným údajom o počte strávených dní v Znojme neoprávnene vyplatil o 195 CZK viac, ako mal (je to cca 6,6 € ).
- Na základe „Dohody o používaní služobného motorového vozidla v osobnej starostlivosti“ môže primátor mesta Ing. Gejza Pischinger toto vozidlo používať aj na súkromné účely. V dňoch 31.5 do 5.6.2013 čerpal primátor dovolenku. Počas tohto obdobia najazdil celkom 581 km, spotreboval cca 37,32 litrov PHM. Náklady vo výške cca 51,- € znášalo, v rozpore s dohodou mesto! Počas dovolenky v dňoch 24.8. do 31.8. 2014 si primátor mesta pohonné hmoty hradil v rozhodujúcej miere sám. Podľa vyúčtovania spotreby PHM však uhradil o cca 25,- € menej ako mal. Na dovolenke v dňoch 28.9-30.9.2014 najazdil 148 km bez toho, aby tieto náklady uhradil. V tomto prípade ide o cca 12,35 €.
- Ako už bolo uvedené v prvom bode, primátor mesta nepredložil doklady, ktorými by preukázal, že 13 ciest do zahraničia (vykázaných v len v jazdnom denníku) bolo služobných. Celkom nimi prejazdil cca 6 000 km a spotreboval cca 400 litrov PHM. To predstavuje cenu paliva približne vo výške 540 €. Je dôvodné podozrenie, že tieto cesty boli súkromné. V takom prípade mal tieto náklady znášať on a mal si čerpať dovolenku, alebo náhradné voľno. Rovnako to platí aj o cestách, ktoré absolvoval v súvislosti so svojou funkciou predsedu dozornej rady v spoločnosti Bytkomfort-BA, a.s. O týchto cestách mi však informácia nebola poskytnutá!
- Primátor mesta Ing. Cejza Pischinger neposkytol ani informáciu, kde parkuje po pracovnom čase s vozidlom, ktoré má k dispozícii. V dohode je v časti C) Parkovanie a garážovanie uvedené iba, že menovaný je povinný dodržiavať normy a predpisy týkajúce sa zákonov o cestnej premávke v platnom znení. Je všeobecne známe, že parkuje s ním doma. To mu do istej miery umožňuje Smernica primátora č. 5/2007, kde sa v článku 10 v ods.2 uvádza citujem: „Parkovanie doma sa nepovoľuje. Nedodržanie tohto nariadenia sa posudzuje ako porušenie pracovnej disciplíny. Uvedené sa netýka primátora mesta ...“. Ako z toho vyplýva, sám sebe túto možnosť dal. Nakoľko je však verejným činiteľom, domnievam sa, že parkovanie doma mu malo schváliť mestské zastupiteľstvo s tým, že náklady na cestu do práce a späť si bude hradiť sám. Ročne tieto náklady predstavujú cca 80,- €.
V Nových Zámkoch dňa: 5.11.2014
Lehota na podanie písomného vyjadrenia, námietok do : 14.11.2014
Podpisy zamestnancov kontrolného orgánu:
Ing. Štefan Rovňaník, hlavný kontrolór mesta ...........................................
S obsahom správy bol oboznámený a prevzal ju dňa : 5.11.2014
Ing. Gejza Pishinger , primátor mesta ...........................................
Prílohy: Vyúčtovanie spotreby pohonných hmôt za uplynulý mesiac - co