Číslo: 01385/2015
S P R Á V A
o výsledku následnej finančnej kontroly
(podľa § 16, ods. 1 zákona č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení)
Poverenie hlavného kontrolóra mesta č: 2/2015
Kontrolný orgán: Mesto - Mestský úrad, Nové Zámky, Útvar hlavného kontrolóra
Kontrolu vykonali : Ing. Štefan Rovňaník, hlavný kontrolór mesta
Kontrolovaný subjekt: Mesto – Mestský úrad, Hlavné námestie č. 10, Nové Zámky
Predmet, zameranie kontroly: kontrola zákonnosti rozhodnutia primátora mesta Ing. Gejzu Pischingera, ktorým mesto Nové Zámky vyradilo majetok v účtovnej hodnote 56 745,77€, ako aj konanie, ktoré s týmto rozhodnutím súviselo.
Kontrolované obdobie od: - do: -
Miesto vykonania kontroly: Mesto – Mestský úrad, Hlavné nám. č. 10, N. Zámky
Čas vykonania kontroly: od 27.1.2015 do 19.2.2015
Popis kontrolnej činnosti :
Predmetom kontroly bola v súlade s uznesením mestského zastupiteľstva č.14/231214 B/ kontrola zákonnosti rozhodnutia primátora mesta Ing. Gejzu Pischingera, ktorým Mesto Nové Zámky vyradilo majetok mesta v účtovnej hodnote 56 745,77 €, ako aj konanie, ktoré s týmto rozhodnutím súviselo. Pri tejto kontrole bol posudzovaný aj rozsah chýbajúceho hnuteľného majetku mesta, ktorý bol zistený inventarizáciou majetku k 31.12.2014.
Spôsob nakladania s prebytočným a neupotrebiteľným majetkom mesta riešia Zásady hospodárenia s majetkom mesta Nové Zámky. Tieto zásady boli, v nadväznosti na zákon 138/1991 Zb. o majetku obcí, pôvodne schválené mestským zastupiteľstvom uznesením č. 112/280807 z roku 2007. Naposledy boli doplnené uznesením MsZ č. 394/181109 zo dňa 18.11.2009.
Pri preverovaní poskytnutých podkladov a informácií som zistil mnohé nezrovnalosti. Tie jednoznačne preukazujú, že rozhodnutie bývalého primátora mesta Ing. Gejzu Pischingera o vyradení majetku nebolo vykonané bežným, zaužívaným spôsobom. Rozhodnutie neobsahuje dátum jeho vydania, ani parafovanie jeho správnosti, ktoré mal vykonať bývalý prednosta MsÚ ako predseda vyraďovacej komisie. Rozhodnutie sa odvoláva na zápisnicu zo zasadania vyraďovacej komisie zo dňa 20.10.2014. Tieto rozhodnutia v minulosti pripravovala zapisovateľka vyraďovacej komisie. Teraz to bol niekto iný. Nie je však možné zistiť kto to bol a prečo sa nepostupovalo zaužívaným spôsobom. Vyraďovanie nebolo vykonané ani na základe hodnoverných podkladov.
Podkladom pre vydanie rozhodnutia je Zápisnica zo zasadnutia vyraďovacej komisie. Zápisnica a jej prílohy vykazujú viaceré prvky, ktoré nasvedčujú tomu, že bola až dodatočne, účelovo vyfabrikovaná.
Proces od zaslania pozvánky, až po zápisnicu v minulosti zabezpečovala stála zapisovateľka vyraďovacej komisie, ktorou bola pracovníčka majetkoprávneho odboru. V tomto prípade sa dotknutá pracovníčka zasadnutia nezúčastnila. Vôbec o tom nevedela. Pozvánkou (bez dátumu) mal zvolať bývalý prednosta MsÚ zasadnutie vyraďovacej komisie na 20.10.2014 o 13.00 hod.. Mala byť doručená v súlade so smernicou primátora č.4/2013 jedenástim členom komisie. Štyrom z nich (tým, s ktorými nebol rozviazaný pracovný pomer k 14.12.2014) však podľa ich vyhlásenia pozvánka, doručená nebola. Rovnako sa podľa ich vyhlásenia ani nezúčastnili zasadnutí komisie, ktoré sa mali konať 20.10 a 31.10.2014. Zo „zasadnutí“ komisie bola spísaná 20.10.2014 jedna zápisnica s názvom Zápisnica zo zasadnutia vyraďovacej komisie zo dňa 20.10.2014 a 31.10.2014. Túto zápisnicu podpísali členovia komisie, ktorých sa týkali tzv. „zlaté padáky“. Okrem ich podpisov sa tam nachádza aj podpis vedúceho finančného odboru, ktorý však prehlásil, že ju nepodpísal.
Podľa textu zápisnice bol všetok majetok uvádzaný v prílohách v hodnote 59 749,16 € poškodený, opotrebovaný, nefunkčný majetok. Teda podľa zásad hospodárenia s majetkom mesta to bol neupotrebiteľný majetok. V skutočnosti to bol, predovšetkým pokiaľ išlo o elektroniku, z veľkej časti funkčný, teda prebytočný majetok. Dokonca v niektorých prípadoch nešlo ani o prebytočný majetok a nemal byť predmetom vyraďovania.
Komisia (jej vyjadrenie má len doporučujúci charakter) súhlasila s vyradením tohto majetku v plnom rozsahu. Majetok sa mal likvidovať. Takéto vyjadrenie urobila napriek tomu, že nemala k dispozícii (predovšetkým sa to týka elektroniky) žiadne odborné stanovisko posudzujúce jeho funkčnosť. V minulosti bývalo súčasťou návrhu na vyradenie neupotrebiteľného majetku aj odborné stanovisko o jeho neopraviteľnosti, či nerentabilnosti opravy. Až na základe takéhoto stanoviska rozhodla komisia o vyradení konkrétneho majetku. V prípade návrhu na vyradenie majetku, ktorý predkladal organizačný odbor, komisia odporučila aj možnosť jeho odpredaja fyzickým osobám na základe ich žiadosti. Mobilné telefóny odporučila predávať za 1€/ks a notebooky za 50 €/ks.
Práve majetok, ktorý navrhoval organizačný odbor vyradiť, sa z časového hľadiska preukázateľne vymyká z rámca bežnej logiky. Návrh na vyradenie totiž zodpovedná pracovníčka organizačného odboru zaslala svojmu vedúcemu elektronickou poštou až 2.12.2014 (viď. príloha). Napriek tomu, v prílohe zápisnice o vyradení majetku je uvedený dátum 1.10.2014. Z tohto je jednoznačne zrejmé, že minimálne tento majetok nemohol byť predmetom prejednávania tak, ako to je deklarované v zápisnici zo zasadania vyraďovacej komisie. Aj samotný dátum spísania zápisnice (20.10.2014) potvrdzuje tento záver. V texte zápisnice, ako aj v názve zápisnice je totiž odkaz aj na dátum 31.10.2014. Je ťažké pochopiť, ako niekto mohol 20.10.2014 spísať zápisnicu už aj zo závermi, ktoré sa mali prijať až 31.10.2014. Nakoniec aj rozhodnutie bývalého primátora sa odvoláva iba na zápisnicu zo dňa 20.10.2014 (ktorá vlastne ani neexistuje) a nie na Zápisnicu zo zasadnutia vyraďovacej komisie zo dňa 20.10.2014 a 31.10.2014. Toto potvrdzuje aj suma vyradeného majetku. Komisia navrhovala vyradiť majetok v účtovnej hodnote 59 749,16 €, ale rozhodnutím sa mal vyradiť majetok iba v účtovnej hodnote 56 745,77 €. Rozdiel predstavuje práve majetok, ktorý sa mal údajne prejednávať na zasadnutí komisie dňa 31.10.2014.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že vyraďovacia komisia nemohla zasadať tak, ako to je prezentované v zápisnici. Všetko nasvedčuje tomu, že podklady na vyradenie majetku boli až dodatočne, účelovo vyfabrikované. Vyradenie malo pravdepodobne umožniť odpredaj časti majetku pracovníkom, s ktorými bol účelovo rozviazaný pracovný pomer dňom 14.12.2014 (boli im vyplatené aj tzv. „zlaté padáky“). Môže byť za tým aj snaha zakryť chýbajúci majetok.
Na základe sporného rozhodnutia si vyššie spomenutí pracovníci podali žiadosti o odkúpenie mobilných telefónov a notebookov za symbolické ceny. Dokonca v dvoch prípadoch došlo k predaju aj takého majetku, ktorý nebol ani predmetom vyraďovania. Všetky predaje schválil a vykonal pri nich aj predbežnú finančnú kontrolu vedúci organizačného odboru. Predaj tohto majetku sa uskutočnil aj napriek tomu, že je to v rozpore s platnými zásadami hospodárenia s majetkom mesta Nové Zámky.
Vzhľadom na nezrovnalosti okolo vyradeného majetku vydal primátor mesta Mgr. art. Otokar Klein Rozhodnutie primátora č. 1/2015, ktorým nariadil nezaúčtovať časť vyradeného majetku z rozhodnutia bývalého primátora. Výsledkom inventarizácie majetku k 31.12.2014 je schodok (manko) vo výške 37 467,53 €. Toto manko z veľkej časti pozostáva z nezákonného predaja majetku na základe „rozhodnutia“ bývalého primátora mesta, ako aj z časti majetku, kde je veľká pravdepodobnosť, že ho niekto odcudzil.
„Neštandardným“ konaním bývalého primátora mesta, za pomoci aktívnej, spolupráce predovšetkým s bývalým prednostom MsÚ, s bývalým vedúcim organizačného odboru MsÚ, s bývalým vedúcim odboru regionálneho a školstva, ako aj v spolupráci s ďalšími osobami, bola mestu spôsobená celková škoda v účtovnej výške cca 37 500,- €. Je možné, že tým mohlo dôjsť k naplneniu podmienok trestného činu porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku, zneužívania právomoci verejného činiteľa, krádeže, sprenevery, podvodu prípadne iného trestného činu.
Jednotlivé zistenia z vykonanej kontroly sú uvedené v popise kontrolných zistení.
Popis kontrolných zistení: