Úvod / Nyitóoldal
   
 
Oto Psenak  24-07-12   200  
0
Pod názvom "Akékoľvek morálne a etické hľadiská musia ísť stranou. Ako ruská zahraničná rozviedka organizuje dezinformačnbé kampane proti Západu" uverejnil 4. júla ruský exilový portál The Insider v spolupráci týždenníkom Der Spegel článok o dezinformačnej kampani organizovanej ruskou zahraničnou rozviedkou (SVR) na Západe. Materiál je založený na obsahu emailovyćh schránok spolupracovníkov SVR, do ktorých sa výskumníkom podarilo preniknúť. Uvádzame preklad článku.  

Internetový portál The Insider získal hacknutú korešpondenciu zamestnancov SVR zodpovedných za "informačnú vojnu" so Západom. Uniknuté dokumenty, ktoré boli pripravené pre rôzne inštitúcie, odhaľujú stratégiu informačnej vojny Kremľa: šírenie dezinformácií o témach, ktoré sú pre západnú spoločnosť bolestivé, podsúvanie informácií v mene radikálnych ukrajinských a európskych síl (buď existujúcich, alebo špeciálne vytvorených na tento účel), apelovanie na emócie (a predovšetkým strach) namiesto racionality a využívanie nových internetových platforiem namiesto zastaraných RT (Russia Today) a Sputniku. Okrem globálnych projektov sa príslušníci SVR podieľali aj na lokálnych kampaniach proti ruským emigrantom - napríklad na pokusoch zdiskreditovať jedného zo sponzorov Navaľného Fondu  pre boj s korupciou, ktorý odišiel do Spojených štátov.

Špióni po ktorých nezostávajú stopy

Skupina dôstojníkov SVR, ktorú skúmal The Insider, pôsobí pod krytím Medzinárodného bezpečnostného centra "Peacemaker". Kľúčovú úlohu v tejto organizácii zohráva 45-ročný Michail Kolesov - vyštudoval Vojenskú univerzitu ministerstva obrany ako prekladateľ, po ktorej nastúpil do SVR - vo vojenskej jednotke 33949 (riaditeľstvo C), ktorá sa zaoberá riadením nelegálnych spolupracovníkov (v tej istej jednotke slúžil napríklad špión-dezertér Alexander Potejev). Kolesov pracoval v Kábule pod krytím diplomatického štatútu, potom diaľkovo vyštudoval právnickú fakultu Ruskej akadémie národného hospodárstva a verejnej správy a v roku 2020 sa stal "vedúcim informačných projektov" centra "Peacemaker". Sám tvrdí, že má 40 zamestnancov, ale oficiálne ich v centre "Peacemaker" pracuje menej ako 10. Kolesov je zároveň aj dôstojníkom FSB, čo je bežná prax - SVR a FSB sú už dlho úzko prepojené štruktúry.

Vo svojich projektoch príslušníci SVRovci sľubujú, že "zabezpečia úplnú anonymitu svojej činnosti" a veľkú pozornosť venujú jej utajeniu. Zrejme na tento účel Kolesovov hlavný spolupracovník Michail Kuljomin zverejnil v aplikácii WhatsApp namiesto svojej vlastnej fotografie fotografiu Jamesa Bonda. Anonymita sa však nevydarila veľmi dobre, lebo v adresároch svojich priateľov na sociálnej sieti "V Kontakte" stále figurovali Kolesovov a Kulemin so skratkami SVR a FSB. Vo svojich analytických poznámkach pre rôzne útvary označovali svoj dokument logom "Projekt SVR", čo tiež nie je veľmi anonymné.

Súdiac podľa korešpondencie, ktorú má The Insider k dispozícii, sa Kolesov a Kuljomin v roku 2010 venovali takmer výlučne obchodným aktivitám, ale začiatkom roku 2020, vycítiac novú konjunktúru, prešli na informačnú vojnu so Západom. Zároveň nikdy neopustili tajnú službu, o čom svedčí napríklad pas na falošné meno vydaný Kuljominovi:

Michail Kuľjomin často koordinuje svoje projekty so svojím otcom, generálom Alexandrom Kuľjominom z 12. hlavného riaditeľstva ministerstva obrany, ktoré dohliada na jadrové zbrane. Po odchode z aktívnej vojenskej služby pracoval Kulyomin starší pre ruskú muničnú agentúru a potom pôsobil ako riaditeľ švajčiarskej spoločnosti spojenej so škandalóznym projektom vývozu ruského uránu pod zámienkou "jadrového odzbrojenia". Alexander Kuljomin zasa koordinoval projekt s Eduardom Černovolcevom, šéfom vedecko-technickej služby FSB, ktorá okrem iného dohliada na hlavnú hackerskú jednotku FSB a ten istý Inštitút súdneho lekárstva, ktorý vyvinul jed pre Navaľného a Skripaľa.
Dôstojníci SVR pripravovali svoje brífingy o informačnej vojne pre rôzne bezpečnostné a politické agentúry a z ich obsahu si môžeme urobiť približný obraz o tom, ako si spravodajské služby predstavujú stratégiu konfrontácie so Západom.

Hlavná metóda: "Všetku pozornosť zamerať na negatívnu agendu"

Dňa 26. mája 2022 sa v Rade federácie uskutočnil okrúhly stôl, ktorému predsedal Puškov, na tému "Úloha informácií vo veľkej konfrontácii so Západom; budúcnosť internetových platforiem v novej realite". Bola to hviezdna hodina SVR, keď predstavila svoju správu, ktorú pripravovala niekoľko mesiacov. Dokument je napísaný nečitateľným byrokratickým jazykom s predstieraním vedeckosti a obsahuje napoleonské plány SVR v oblasti informačnej vojny. "Analytici" začínajú istou spravodlivou sebakritikou:

"Stávka na "staré" médiá a dodržiavanie zažitých foriem osvetovej práce, ktoré už roky a desaťročia vykazujú takmer nulovú účinnosť; snaha pokračovať v zahraničnom vysielaní RT a Sputniku; dokonca aj relatívne "čerstvý" trend podpory lojálnych kanálov Telegramu - to všetko jednotlivo a v kombinácii nenapĺňa  očakávania tvorcov a vykonávateľov. Nedostatok kreativity, svätuškárstvo a moralizovanie situáciu ešte zhoršujú".

Čekisti navrhujú konať na fronte informačnej vojny rozhodne a agresívne, ale zároveň akoby v mene prozápadných a proukrajinských hráčov:

"S cieľom prehĺbiť vnútorné rozpory medzi vládnucimi elitami, stimulovať protestnú aktivitu opozičných síl, eskalovať protivládne protesty a "rozkývať" amorfnú časť elektorátu v krajinách hlavnýcgh protivníkov a ich satelitov sa javí ako účelné organizovať príslušnú prácu na križovatke zón operatívnej zodpovednosti Federálnych štátnych orgánov a fiktívnej mimovládnej organizácie zriadenej z konšpiračných a bezpečnostných dôvodov."

"Organizovať prehlbovanie vnútorných rozporov medzi vládnucimi elitami, eskalovať protivládne protesty a "ovplyvňovať" amorfnú časť voličov".

Navrhovaný variant informačnej vojny pripúšťa možnosť využitia neštandardných metód ovplyvňovania, ktoré v súbore nástrojov šátnych orgánov absentujú. Ako príklad možno uviesť kampaň na pozadí SVO (vojny na Ukrajine), kde nástrojom môže byť umiestňovanie v zahraničných segmentoch internetu, predovšetkým v najexponovanejších krajinách - sponzoroch Ukrajiny, materiálov akoby v mene verejných prokyjevských organizácií, obsahujúcich nové politické, ekonomické a sociálne požiadavky na tieto krajiny. Frekvencia, dotieravosť, a agresivita požiadaviek má vyvolať negatívnu reakciu cieľovej skupiny.

Experti SVR tiež navrhujú rozdeliť publikum na dve časti - racionálnu a emocionálnu - a pre každú z nich vkladať do informačného priestoru svoje príbehy: pravidelne, dva týždenne, aby ich príslušné skupiny mali čas stráviť (a ušetriť peniaze):

"Navrhovaná schéma informačného a psychologického pôsobenia na cieľovú skupinu zahŕňa použitie racionálnych a kognitívnych nástrojov. Každý z nich je určený pre iný okruh príjemcov.
Racionálne (20 - 30 % publika, intelektuálne rozvinutá časť spoločnosti) sú určené na ovplyvnenie mysle s kritickým myslením. V tomto prípade je účinnejšia látka poskytnutá zákazníkom o udalostiach, ktoré sa odohrali v skutočnosti, s dokumentárnym potvrdením.
Kognitívny (70 - 80 % divákov, ktorí v každodennom živote nepoužívajú racionálne a kritické myslenie, bežní ľudia) je zameraný na psycho-emocionálne pôsobenie, v dôsledku ktorého je subjekt na pokraji šialenstva z dôvodu, že sa mu pred očami rýchlo rúca známy a zaužívaný obraz sveta. Často časť tézy použitá v tomto procese nezodpovedá úplne realite, nemá dokumentárne potvrdenie, zároveň kumulovane má oveľa silnejší výsledný účinok v porovnaní s racionálnym.
Kombinácia týchto spôsobov ovplyvňovania predpokladá ich rozdelenie podľa dní v týždni v prospech kognitívnych (z dôvodov opísaných nižšie) so zodpovedajúcim striedaním lokalizácie (presunutie pozornosti na pracovné alebo každodenné aktivity príjemcov).
Predpokladá sa, že optimálna intenzita rotácie je týždenná zmena hlavnej témy mailingov pre každú schému: racionálnu a kognitívnu. Inými slovami, celkovo 1 týždeň obsahuje 2 zápletky. Intenzívnejšia diverzifikácia dejov znamená úmerné zvýšenie výdavkovej časti rozpočtu operácie".


SVRovci zároveň navrhujú klásť väčší dôraz na emócie než na racionálne argumenty, nastoľovať témy, ktoré využívajú vnútorné rozpory na Západe a pomáhajú rozdeľovať spoločnosť:
 
"Apelovať treba nie na rozum, ale na emócie, práve na iracionálnu zložku zmyslového a psychologického vnímania človeka, to prispieva k najrýchlejšiemu a najspoľahlivejšiemu dosiahnutiu cieľov stanovených pre propagandistickú mašinériu. Vzhľadom na uvedené sa zdá byť opodstatnené uvažovať o posunutí ťažiska hlavného úsilia v informačnej a propagandistickej práci proti štátov hlavných protivníkov na vysielanie tzv. negatívnej agendy."

"Apelovať treba nie na rozum, ale na emócie čo podporuje rýchle dosiahnutie cieľov stanovených pre propagandistickú mašinériu"

"Ako príklad si v tejto súvislosti zoberme ukrajinskú otázku, ktorá je stále aktuálna. Práca v tomto smere by mala prebiehať bez priamočiareho presadzovania prokremeľskej agendy navrhovanej pre Strednú Áziu. V dôsledku viacerých známych faktorov sú takéto snahy neúčinné a naopak, čoraz častejšie prinášajú opačný výsledok. Preto by bolo užitočnejšie zamerať sa na prehlbovanie existujúcich a vytváranie nových rozporov medzi funkcionármi kyjevského režimu a ich zahraničnými sponzormi. Najvďačnejšia je v súčasnosti téma ukrajinských utečencov, ktorí aktívne konzumujú európske opatrenia sociálnej podpory. Vedenie sieťových vojen v kybernetickom priestore EÚ na základe rastúcich požiadaviek ukrajinských migrantov a nimi vyvolaných nových vĺn podráždenia miestneho obyvateľstva bude mať podľa predbežných odhadov veľmi vysokú účinnosť v súčasnosti aj v dohľadnej budúcnosti.
Za súčasných okolností má takáto práca pri vysielaní tzv. negatívnej agendy prostredníctvom všetkých kanálov (predovšetkým internetový obsah, sociálne siete, messengerové maily) najlepšie perspektívy. Nespornou výhodou využívania "nových" médií je, že v dnešnom svete má konzument informácií priamy prístup k médiám v prenosných komunikačných prostriedkoch (mobilný telefón, tablet, prenosný počítač). Tok informácií, ktorý pripadá na recipienta 21. storočia v online režime, je nielen porovnateľný, ale výrazne prevyšuje denné pracovné zaťaženie profesionálnych televíznych a rozhlasových redaktorov spravodajských oddelení spred 25 - 30 rokov".


Spomedzi celej škály možných emócií čekisti naznačujú, že najdôležitejší by mal byť strach, pričom sa domnievajú, že Kremeľ tu má veľmi dobrú chvíľu - vraj sa Európanom pred očami rozpadá známy obraz sveta (nevysvetľuje sa, čo presne sa rozpadá, ale tu treba predpokladať, že bojovníci informačného frontu boli trochu otrasení vlastnou propagandou).

"Zároveň by sme mohli zorganizovať účinnú protiakciu voči kolektívnemu Západu práve na ich poli, s využitím nimi vyvinutých metód a techník na nimi kontrolovaných internetových platformách. V súčasnosti, keď sa obraz sveta, ktorý pozná priemerný Európan, doslova každým dňom a každou hodinou rúca pred očami, je pre ruskú stranu priaznivá chvíľa na to, aby zaviedla systematickú, cieľavedomú prácu na transformácii masového vedomia Stredoeurópanov v EÚ.
Leitmotívom našej informačnej kampane v krajinách Západu je prebudiť v recipientoch najsilnejšiu emóciu ľudskej psychiky - strach. Je to strach o budúcnosť, neistota ohľadom budúcnosti, neschopnosť robiť plány do budúcnosti, neistota ohľadom osudu detí a budúcich generácií, kultivácia týchto spúšťačov, ktoré zaplavujú podvedomie jednotlivca panikou a hrôzou. Zasadzovanie postupných kognitívnych úderov v Strednej Ázii, spojených jednotným plánom, bude v prvom rade formovať stabilné odmietanie politického kurzu vlád a nadnárodných inštitúcií EÚ a z dlhodobého hľadiska povedie k eskalácii protestných aktivít a ďalším negatívnym dôsledkom".

 
SVR plánuje využiť buď existujúcich radikálov, alebo radikálov špeciálne vytvorených vo virtuálnom priestore na šírenie týchto myšlienok pod cudzou - nie ruskou - vlajkou.Osobitne sa zdôrazňuje, že úvahy o "morálke a etike by sa mali potlačovať".

"Zároveň sa zdá byť rozumné budovať dialóg s kontingentom z pozície fiktívnej (alebo špeciálne na tento účel vytvorenej, hoci vo virtuálnom priestore) organizácie, ktorá umožní vylúčiť akékoľvek spojenie s Ruskou federáciou. V tomto ohľade považujeme možnosť legendizovať svoje konanie so záujmami radikálnej proukrajinskej verejnej organizácie za úspešnú a operatívne opodstatnenú. Takáto platforma umožňuje vysielať takmer akékoľvek tézy, propagovať najľavicovejšie myšlienky a vznášať politické a ekonomické požiadavky až do absurdity.
Absurdita v tomto kontexte bude pôsobiť práve na kognitívnu stránku propagandy. Propagácia takejto agendy môže sledovať a dosiahnuť dvojaký cieľ - zdiskreditovať kyjevský režim a naň orientovaných nacistov v očiach kolektívneho Západu a posilniť rozpory medzi rôznymi mocenskými centrami na Ukrajine i mimo nej. Za sekundárny produkt takýchto aktivít možno považovať vytváranie informačných príležitostí na využitie v ruskom mediálnom poli s cieľom vhodne "kŕmiť" nestabilné vedomie más.
Treba zdôrazniť, že pri zostavovaní obsahu treba potlačiť úvahy o morálke a etike v prospech kreativity pri riešení daných úloh. Argumentácia "moralistov", že nemôžeme byť ako naši protivníci, je z pochopiteľných dôvodov čistým svätuškárstvom, navyše funguje v prospech nepriateľa, ktorý nepohrdne žiadnymi metódami. V tomto kontexte môže existovať len jeden cieľ - víťazstvo, a to musíme dosiahnuť všetkými prostriedkami.
So všetkou vážnosťou tím SVR-FSB dúfa, že pomocou metód "sociálneho inžinierstva" naláka publikum na "kontrolované zdroje".


Neuvádzajú však žiadne príklady úspechu pri získavaní takéhoto publika:
"Vypracovaný algoritmus vplyvu je použiteľný na všetkých hlavných globálnych kybernetických platformách. S vysokou mierou spoľahlivosti na plánovanom a cielenom základe sme pripravení uskutočniť komplexné pokrytie príjemcov v masovom aj selektívnom formáte. Inými slovami, bez ohľadu na želanie používateľa mu (alebo jej) predložíme potrebný obsah v toku tak či onak zobrazených stránok. Pomocou špeciálnych nástrojov sociálneho inžinierstva privedieme značnú časť cieľového publika (bez ohľadu na jeho sociálny status) k tomu, aby navštívilo hlavné zdroje pod našou kontrolou, preštudovalo si ďalšie materiály, prejavilo o ne záujem a distribuovalo ich medzi najbližšie okolie. Z dlhodobého hľadiska budeme schopní nadviazať stabilné obchodné vzťahy s obzvlášť aktívnymi "opakovačmi", čím ich posunieme do kategórie mienkotvorných osôb a povzbudíme ich ku kvantitatívnemu a kvalitatívnemu rozšíreniu vlastného, a teda aj nášho publika."

Kolesov má k tomuto plánu priložený samostatný dokument, kde je plán plnenia stanovených úloh uvedený konkrétne a s cenami, napríklad sa plánuje distribúcia propagačných materiálov prostredníctvom zverejňovania krátkych videí v počte dvoch kusov denne a plánujú sa pouličné akcie v Európe s cenou 100 eur na osobu:

"Približná schéma informačného vplyvu vyzerá takto: za základ vezmeme stránku vytvorenú ako "spravodajská agentúra" (ako variant - "agentúra nezávislých vyšetrovaní"). Na tejto stránke sa budú zhromažďovať všetky materiály, ktoré majú byť inšpirované. Okrem toho bude tlačenú podobu kopírovať audio a video sekvencie na populárnych videhostingových stránkach (YouTube, Rutub atď.). Na zvýšenie účinku bude hlavné video obrezané na krátke filmy a zverejňované 1-2 krát denne. Odkazy na obsah sa pomocou jedinečného algoritmu založeného na novom module platformy Storm a špeciálneho softvéru vložia do elektronických komunikačných prostriedkov cieľovej skupiny. Okrem toho súbežne spúšťame kampane v sociálnych sieťach, ktoré dopĺňame cielenými mailmi na messengery v súlade s geolokačným plánom príjemcov.
Horizont získania primárnych výsledkov kampane plánujeme dosiahnuť do 4 - 5 týždňov od začiatku operácie. V závislosti od stanovených cieľov sa časový rámec môže upraviť, čo ovplyvní tvorbu rozpočtu. V priemere sa úspešné dosiahnutie cieľov strednodobého komplexu aktivít, ktoré spája jedna myšlienka, zabezpečí za 3-6 mesiacov.
Približné náklady na operáciu sú určené komplexom faktorov, z ktorých najdôležitejší je počet príjemcov. S určitou mierou konvenčnosti sú priemerné odhady nasledovné: pri počte publika do 1 milióna ľudí stojí jedno zariadenie na ovplyvňovanie 3 doláre mesačne (napríklad oslovenie 100 000 ľudí stojí 300 000 dolárov mesačne); publikum presahujúce 1 milión ľudí bude vďaka posilneniu efektu "cross-device" a virality témy stáť menej. Konkrétne výpočty poskytneme po prijatí zadania.
Organizovanie masových protestných podujatí v EÚ: Príprava bude trvať až 4 týždne.
Budeme musieť vycestovať do Ruska (Vladikavkaz, Saratov, Irkutsk atď.), aby sme osobne a na mieste koordinovali podrobnosti.
Rozumný a efektívny počet demonštrantov je do 100 ľudí. Viac nemá zmysel a prináša politické riziká. Menej - nízka rezonancia, neúčinné.
Náklady na vystúpenie jedného demonštranta na akcii sú 100 eur. Čas akcie je 1 hodina. Počas tejto doby sa uskutočňuje fotografovanie a natáčanie videí pre ďalšie šírenie v masmédiách.
Náklady na organizáciu akcie predstavujú približne 4 jednotky(1 jednotku dostanú  teritóriá, 1 jednotka naša práca, 1 jednotka pre "Peacemaker", 1 jednotka cestovné a prevádzkové náklady (vrátane filmovania a rozmnožovania obsahu). Teda výpočet odhadu: 1 osoba - 5 eur. Jednoosobový protest sa počíta osobitne".


Uskutočňovanie plánu v praxi: SVR v kontakte s GRU

Uvedený brífing bol pripravený začiatkom roka 2022 a mnohé z toho, čo sa v ňom spomína, bolo už dávno zaužívanou (aj sovietskou) praxou v oblasti informačnej vojny, ale napriek tomu niektoré následné udalosti ukázali, že metodika SVR bola plne integrovaná do logiky následných kampaní Kremľa v Európe a Spojených štátoch. Tak napríklad v roku 2023 sa v Paríži začali masovo objavovať antisemitské graffiti, ktorých fotografie okamžite a aktívne šírila kremeľská sieť botov Doppelganger, ktorá je napojená na GRU. Francúzske orgány zatkli niektorých "graffiti writerov", z ktorých sa vykľuli Moldavci najatí ľuďmi napojenými na prokremeľského politika Šora. Tá istá sieť Doppelganger šírila falošné citáty Beyoncé, Oprah Winfrey, Ronalda a ďalších hviezd s rozhorčenými požiadavkami na zastavenie pomoci Ukrajine. Tí istí kremeľskí boti, vydávajúci sa za Lotyšov, vyzývali na vrátenie licencií hokejistom, ktorí hrali v Rusku. Táto sieť často používala dipfakes, napríklad keď falošným hlasom Toma Cruisa strašila teroristickými útokmi na nadchádzajúcej olympiáde v Paríži.

Je ťažké posúdiť, čo má SVR spoločné s týmito provokáciami, ale súdiac podľa korešpondencie medzi Kolesovom a Kuľominom, koordinovali svoje aktivity s GRU. Ako už bolo uvedené, Kuľominov otec 30. mája 2023 poslal Černovolcevovi verziu návrhu. Z Černovolcevovho vyúčtovania vyplýva, že hneď po prijatí tejto verzie začal mať sériu telefonátov s Andrejom Averyanovom. Jeden z Kolesovových listov Kuleminovi, v ktorom vysvetľuje kognitívnu zložku projektu, sa nazýva "Odpoveď AA" - pravdepodobne ide o odkaz na otázky týkajúce sa projektu od Averjanova. Taktiež, súdiac podľa korešpondencie, Kuľomin pripravoval analytické podklady pre tajomníka Rady bezpečnosti.

Napriek tomu je otázne, či všetky tieto kolosálne spojené snahy ruských spravodajských služieb skutočne prinášajú nejaký zmysluplný politický výsledok. Napríklad najúspešnejší z týchto projektov - spomínaná sieť Doppelganger - zvýšila svoj dosah na Twitteri na 1,5 milióna používateľov denne, čo neznie zle pre sociálnu sieť s 230 miliónmi používateľov denne, ale pre publikum skutočne veľkých platforiem, ako je YouTube alebo TikTok, je takýto dosah zanedbateľný a sotva môže mať významný politický vplyv napríklad na nadchádzajúce francúzske alebo britské voľby. V niektorých situáciách však takýto vplyv môže zohrávať významnú úlohu. Napríklad v nadchádzajúcich voľbách v USA bude o výsledkoch v niektorých štátoch rozhodovať veľmi malý počet voličov v konkrétnych obvodoch, a ako ukazuje korešpondencia medzi Kolesovom a Kuľominom, SVR si veľmi dobre uvedomuje dôležitosť presného zacielenia dezinformácií. Navyše sa im už podarilo vyskúšať takúto taktiku v jednom americkom meste.

Projekt "Sekáčik na ľad" (Ledorub)

Korešpondencia medzi Kolesovom a Kuľominom odhaľuje okrem iného aj jeden konkrétny projekt s ironickým názvom "Sekáčik na ľad" (parafráza na atentát na Trockého - pozn. Watson.sk), zameraný na konkrétneho emigranta v Spojených štátoch, ktorý zrejme rozhneval ruské úrady tým, že sponzoroval Fond pre boj s korupciou A. Navaľného. SVRovci dúfali, že zorganizujú kampaň na jeho diskreditáciu:
"Cieľ: zdiskreditovať figuranta v očiach jeho najbližšieho okolia, orgánov krajiny pobytu, stabilných obchodných partnerov, miestnych spravodajských služieb a spoločenských a diasporných kruhov v mieste  pobytu. Za absolútny výsledok sa bude považovať dosiahnutie stavu spoločenskej ostrakizácie, začatie súdneho stíhania, vyzdvihnutie kampane miestnymi médiami, verejné odsúdenie figúrky.
Miesto: Boston, USA.
Časový harmonogram: 2-6 mesiacov. Pri určovaní časového rámca predpokladáme, že v prípade priaznivého vývoja udalostí sa susedia do Vianoc prestanú figurantovi zdraviť. Najneskôr by mali klienti "dozrieť" do 28. 5. 2023."

Za 300 000 dolárov mesačne sa SVR chystala znepríjemniť život svojej obeti prostredníctvom ohováračskej kampane:
"Príkladom takejto kampane je spustenie tézy č. 1, že "V Bostone sa usadila Kadyrovova peňaženka". V roku 2015 utiekol z Ruskej federácie, pretože v roku 2014 investoval peniaze, vrátane peňazí čečenskej moskovskej diaspóry, do fondov plukovníka Zacharčenka a dôstojník FSB ho, ako svojho agenta, varoval pred začiatkom trestného stíhania Zacharčenka. Teraz je č. 1 s čečenskými peniazmi v Bostone, Ramzan ho hľadá po celom svete a keď naposledy Čečenci prišli do Bostonu v apríli 2013, skončilo to sériou teroristických útokov počas každoročného maratónu".
Kombinácia týchto spôsobov ovplyvňovania predpokladá ich rozdelenie podľa dní v týždni v prospech racionálnych - v pracovných dňoch, kognitívneho - cez víkendy, s príslušným striedaním lokalizácie (presunutie pozornosti na pracovné alebo každodenné aktivity príjemcov).
Zo známych dôvodov je najúčinnejšou metódou ovplyvňovania cielené pokrytie pracovných a osobných prostriedkov elektronickej komunikácie cieľovej skupiny podľa geografických (okolie bydliska figurantov, školský obvod, prokuratúra, FBI, migračná služba, mestský úrad a i.) alebo informačných (vyhľadávacie dotazy relevantného charakteru v sieti) kritérií. Navonok takáto činnosť pripomína cielenú kontextovú reklamu - jasný banner s hlasným sloganom v toku elektronických stránok, ktoré si používatelia prezerajú. Vyvinuté algoritmy zároveň umožňujú plne monitorovať reakciu objektov vplyvu na obsah, ktorý im je ponúkaný (možnosť kliknutia na hlavné stránky, čas prezerania materiálu, vyjadrenie postoja k obsahu, expresná anketa atď.)
Táto metóda je optimálna, pretože zabezpečuje úplnú anonymitu nášho konania, čím prakticky vylučuje väzbu na určitý vysielací kanál a úzku pozornosť miestnych špeciálnych služieb.
Závery a návrhy: Podľa priemerných odhadov, aby sa s istotou dosiahol požadovaný výsledok v stanovenom časovom rámci, počet príjemcov je približne 10 tisíc ľudí každý deň (berúc do úvahy zmenu miest vystavenia v pracovných dňoch a cez víkendy, ako aj možné nové vstupy v priebehu kampane).
Náklady na sériu podujatí spojených jednou myšlienkou s použitím uvedených nástrojov a algoritmov predstavujú 300 000 USD mesačne.
Odhad je možné upraviť nahor alebo nadol podľa uváženia zákazníka zmenou počtu príjemcov mailingov a ich intenzity. Je potrebné zohľadniť oneskorený výsledok na účinnosť kampane".


Na konci kampane Kolesov odhaduje dosah na takmer 600 000 ľudí. "Páni, pri počte obyvateľov Bostonu 646 000 to znamená, že sme oslovili takmer každého!" - Kulyomin odpovedá Kolesovovi. SVRovci zjavne považujú svoju operáciu za neuveriteľne úspešnú. Samotný bankár však pre The Insider prekvapene povedal, že si túto dezinformačnú kampaň ani nevšimol.

Michael Weiss, Christo Grozev, Roman Dobrohotov
 
 

Posledné čítané / Legutóbb olvasott / Last seen:
05:26:48 Ste už na pokraji šialenstva zo zlých správ? Niekto odviedol svoju prácu a zinkasoval za Vás svoje 4... [2024-07-12; 200 x]
05:26:22 Ako hlavný kontrolór hĺbkovo skontroloval mestský podnik Brantner Nové Zámky bez toho, aby nos z kan... [2019-10-24; 3,041 x]
05:26:15 Projekt fiktívneho mestského špedičného Logportálu si všimla aj Aliancia Fair-Play [2013-04-09; 5,616 x]
05:26:15 Viceprimátor konateľom fy Bytkomfort. Rozhodli dva hlasy: jeho vlastný a strýkov (Aktualizované o vý... [2015-10-20; 7,548 x]
05:25:54 Galéria umenia pozýva na výstavu Ernest Zmeták – Talianske cesty [2024-07-03; 365 x]
05:25:41 S košíčkom a malou dušičkou medzi trhovníkmi. Prineste bločky, nemôžem uveriť, že mi Brantner nehovo... [2018-07-13; 3,229 x]
05:25:40 Kúpil si viceprimátor Štefánik luxusný byt od developera, ktorému mesto predtým lacno predalo 5000m2... [2018-10-12; 12,723 x]
05:25:19 Zákazníkom Jednoty, ktorí si nevyberú úspory z vernostných kariet do 30.06.2024, tieto prepadnú... [2024-06-29; 620 x]
05:25:07 Film týždňa: Domáce väzenie (Домашний арест 2018) [2019-09-14; 1,334 x]
05:25:05 Škandalózna prax podvojných pozvánok na MsZ, keď verejnosť nemá prístup k prerokovávaným materiálom,... [2019-03-03; 2,352 x]
05:25:05 Nezvyklý rozsah a formu nadobúda propagačná kampaň na Logportál / Szokatlan méreteket és formákat öl... [2012-01-12; 3,897 x]
05:24:58 Šapitó stojí! Novozámčania si pod krytou tržnicou predstavovali niečo iné... [2018-05-10; 3,966 x]
05:24:31 Petícia za pozastavenie výstavby „Obchodného centra“ na ulici S.H. Vajanského [2015-06-15; 4,205 x]
05:24:31 Parkovanie v Nových Zámkoch [2014-05-11; 9,065 x]
05:24:30 Kto zradil Rusko. Trojdielny film Marie Pevčich vyvoláva ostré spory v radoch ruskej opozície [2024-05-02; 564 x]
05:24:15 Koncert moskovskej skupiny Nogu Svelo v Bratislave 28. mája 2024 [2024-05-25; 371 x]
05:24:02 Parkujeme, parkujete... Z listu čitateľa [2015-01-17; 4,546 x]
05:24:02 Súdna dohra jednej kauzy z roku 2018... [2024-05-20; 1,042 x]
05:23:47 Obvodný úrad začal priestupkové konanie voči štatutárom mestských pdnikov kvôli porušovaniu práva na... [2012-06-30; 4,903 x]
05:23:47 Trezor vydáva svoje tajomstvá. Zverejnené majetkové priznania funcionárov novozámockej samosprávy za... [2021-04-02; 2,314 x]
05:23:47 Prvoaprílový žart - Logistický portál pre Nové Zámky za 500 tis. Eur / Áprilisi tréfa - Logportál fe... [2011-04-09; 5,782 x]
05:23:21 Pázmány Péter Gimnázium évkönyvei, közlönyei és értesítői / Ročenky, výročné správy a oznamy novozám... [2013-01-27; 7,149 x]
05:22:35 Ako sa nestať kolóniou Západu... [2024-05-30; 678 x]
05:22:02 Primátor Klein si pripravuje obhajobu pokračovania mega-nevýhodnej zmluvy s Brantnerom. Vraj nemôžem... [2020-08-18; 2,122 x]
05:22:02 Čakajte viac! Alebo: ako sa vás Brantner snaží ošklbať na Blšáku... [2018-08-26; 3,445 x]
05:21:28 Nové Zámky - týždeň pred konaním komunálnych volieb [2014-11-08; 3,734 x]
05:21:21 Protikorupčná letáková kampaň poslanca MsZ B. Bónu v Nových Zámkoch / Bóna Bertalan önkormányzati ké... [2012-05-22; 5,488 x]
05:21:20 Sú známe prvé mená kandidátov na poslancov mestského zastupiteľstva do novembrových komunálnych voli... [2014-09-22; 5,573 x]
05:21:20 Dráma v priamom prenose. Primátor sa postavil do cesty bagru na Zúgove... [2015-03-19; 4,468 x]
05:21:08 Váňa, bež! [2018-02-16; 3,302 x]
05:21:08 Dohoda s Brantnerom o splátkovom kalendári je v skutočnosti financovaním jeho pohľadávky cez bankový... [2015-02-11; 4,450 x]
05:21:08 Archív okresných novín Chýrnik od r. 2008 [2013-04-13; 7,808 x]
05:20:49 Parcela mne, parcela tebe... Mestský pozemok rodičom viceprimátora za 15 €/m2 [2015-06-30; 6,584 x]
05:20:21 Gratulálunk Prohászka Marcell 100. születésnapjához [2024-06-03; 431 x]
05:20:16 Zmluvy o predaji "strašidelných domov" zverejnené! [2010-09-27; 6,419 x]
05:19:51 Rožňava sa po 20 rokoch vymotala z nevýhodnej zmluvy s Brantnerom. Novozámockí poslanci načo čakajú?... [2020-12-08; 1,516 x]
05:19:37 Prvé milióny vyhodené von oknom - začalo financovanie projektu "Logportál" / "Logportál" - az első m... [2011-07-12; 5,515 x]
05:19:24 Milléniový model podnikania s cudzím majetkom ožíva... Kto dostane športovú halu za Euro? [2015-04-27; 4,321 x]
05:19:03 Z postu riaditeľky úradu práce rovno do evidencie nezamestnaných [2010-12-09; 7,159 x]
05:18:47 Spackanú rekonštrukciu trhoviska sa Mgr. Klein a JUDr. Valent pokúšajú zachrániť parkoviskom. Obyvat... [2018-02-15; 3,424 x]
05:18:22 Az érsekújvári Czuczor Gergely Irodalmi és Kulturális Napok története / História literárno-kultúrnyc... [2013-01-05; 8,110 x]
05:17:56 Opäť zmena rétoriky ohľadom zmluvy s Brantnerom ? [2015-09-07; 4,148 x]
05:17:55 S podnikateľmi, ktorí nám zdevastovali Zúgov, sme opäť najväčší kamaráti. Dostali 10 hektárový pozem... [2018-02-03; 6,896 x]
05:17:23 Čím väčśia mizéria, tým lepší biznis: Mesto Nové Zámky aktuálne prenajíma 800 parkovacích miest za 1... [2014-07-31; 4,427 x]
05:16:56 Na 3 mesiace zatvorila svoje brány mestská tržnica. Bez náhrady [2018-01-04; 3,216 x]
05:16:56 Návrh rozpočtu mesta na r. 2011 - lúštenie smutného rébusu [2011-01-09; 7,397 x]
05:16:31 Logportál: "V databáze sa nenachádza žiaden záznam!" [2011-12-19; 3,678 x]
05:16:08 Zrekonštruovaný atletický štadión na Sihoti... [2024-06-18; 928 x]
05:16:08 Ukončenie spolupráce s BRANTNEROM ušetrilo v Rimavskej Sobote takmer polovicu nákladov za komunálny... [2014-09-23; 10,998 x]
05:16:07 Viac ako rozkradnutý inventár mestského úradu začína verejnosť zaujímať tunelovanie mestských podnik... [2014-12-21; 9,532 x]

The index.php: SIZE[b]: 29,969 MODIFIED: 2024.01.09 22:06:48.MD5: a96b9c14c093fe1384de07847e3e01bc STATUS: FALSE  This window is : x