Mnohé dôležité otázky hlavný kontrolór obišiel.
Predovšetkým:
1. Komu a načo slúžila vysoká zmluvná pokuta v zmluve, kde mesto nemohlo utrpieť žiadne škody vzhľadom na neprerušenú prevádzku kina a platbu až po prevzatí diela.
2. Či mesto nezneužilo svoju dominantnú pozíciu pri diktovaní podmienok zmluvy voči dodávateľom, či potenciálni uchádzači mali napr. možnosť ovplyvniť zjavne nevýhodné až nezmyselné ustanovenia zmluvy
3. Či zmluva nie je zmätočná aj vzhľadom na omylom duplicitne vložené články o zmluvnej pokute 7.2 a 7.3
4. Či mesto samo neporušilo zmluvu dohodnutím prevádzky Kina počas rekonštrukcie a či príjmy z tejto činnosti nemajú byť odpočítané od zmluvnej pokuty
5. Či Mesto postupovalo rovnako aj v prípade iných zmlúv, pokiaľ išlo o "spriaznené" zmluvné strany - či napr. vložilo klauzulu o zmluvnej pokute vo výške 0,5% denne do zmluvy o priemyselnom parku na Dvorskej ceste, kde meškajúce pracovné miesta na rozdiel od kina môžu spôsobovať skutočné straty Mestu a jeho obyvateľom,
6. Či mesto vymáhalo zmluvnú pokutu rovnako nekompromisne v iných prípadoch preukázaného omeškania, napr. v prípade ZŠ Mostná.
Hlavný kontrolór mal predovśetkým povedať svoj názor na nepochopiteľnú nelojálnosť Mesta voči dodávateľovi, vďaka ktorému sa podarilo ušetriť veľký balík peňazí pri podpise zmluvy. Či v pozadí nevyčnieva korupčný motív a či zmluvná pokuta nemala slúžiť ako výpalné na vykázanie "lacných" konkurentov z teritória na ktorom dominujú "spriaznené" firmy.
Ing. Rovňaník zatiaľ nevyslovil svoj názor na skutočne dôležité otázky v súvislosti s touto zmluvou, ale ani na zastupiteľstve nebude neskoro tak urobiť. Spýtame sa ho na túto vec znova najneskôr o 9 rokov...
A teraz už samotná správa:
Cieľ kontroly: na základe kontroly jednotlivých podkladov zistiť súlad skutočného stavu s uzavretou zmluvou o dielo
Predmet kontroly: kontrola dodržiavania Zmluvy o dielo uzatvorenej medzi Mestom Nové Zámky a spoločnosťou AVA-stav, s. r. o. zo dňa 04.08.2017 v znení jej dodatkov so zameraním sa na kontrolu omeškania zmluvných strán v zmysle vyššie uvedenej zmluvy o dielo, spolu s uvedením rozsahu omeškania a príčin omeškania, v zmysle uznesenia MsZ č. 310/110618 zo dňa 11.06.2018 .
Kontrolované obdobie: od 04.08.2017 do – 11.06.2018
Informácia o predmete kontroly:
V zmysle uznesenia Mestského zastupiteľstva č.310/110618 zo dňa 11.06.2018 bola vykonaná kontrola dodržiavania podmienok zmluvy o dielo uzatvorenej medzi Mestom Nové Zámky a spoločnosťou AVA-stav, s.r.o. zo dňa 04.08.2017 v znení jej dodatkov, so zameraním sa na kontrolu omeškania zmluvných strán v zmysle vyššie uvedenej zmluvy o dielo, spolu s uvedením rozsahu omeškania a príčin omeškania. Kontrola na základe poverenia HK č. 10/2018 sa začala dňa 12.06.2018 so začiatkom o 11:00 hod.
Cieľom kontroly bolo zistiť súlad skutočného stavu s uzavretou Zmluvou o dielo a jeho dodatku .
Predložené doklady:
• Verejná obchodná súťaž
• Zmluva o dielo č. OÚ/0917/2017
• Dodatok č. l ( k zmluve o dielo) č.OÚ/1617/2017
• Spisový obal AVA-stav, s. r. o.
Stručná časová a vecná postupnosť úkonov , vyjadrení a stanovísk zmluvných strán AVA –stavu a Mesta Nové Zámky je uvedená v prílohe
Mesto Nové Zámky ako verejný obstarávateľ, vyhlásilo vo Vestníku verejného obstarávania č.74/2017 dňa 13.04.2017 pod. zn. „oznámenia 4995-WYP“, zákazku na uskutočnenie stavebných prác – zateplenia kina Mier v Nových Zámkoch. Elektronická aukcia sa uskutočnila 12.07.2017 od 09:00 do 10:55 hod. Na vyhodnotenie ponúk z hľadiska plnenia kritéria pred a po elektronickej aukcii bola zostavená trojčlenná komisia. Ponuky sa vyhodnocovali z hľadiska plnenia kritéria - najnižšej ceny. Z troch uchádzačov ponuku podala aj spoločnosť AVA-stav, s.r. o., Puškinova 700/90, 924 01 Galanta, IČO: 43989268 ( ďalej len „ AVA-stav“ ) , ktorá sa stala víťazným uchádzačom. V záverečnom stanovisku, komisia odporučila verejnému obstarávateľovi uzavrieť zmluvu s úspešným uchádzačom.
Dňa 04.08.2017 bola uzatvorená Zmluva o dielo č.0Ú/0917/2017 ( ďalej len „Zmluva „ ), medzi objednávateľom - Mestom Nové Zámky , zastúpené Mgr. Art. Otokarom Kleinom, primátorom (ďalej len „Mesto Nové Zámky„ ), a zhotoviteľom AVA-stav. Predmetom zmluvy o dielo bola obnova fasády kina Mier na Nám. G. Széchényiho 9 v Nových Zámkoch. Zhotoviteľ sa zaviazal, že zrealizuje dielo do 12 týždňov t.j. 84 kalendárnych dní odo dňa písomne vzájomne potvrdeného protokolu o odovzdaní a prevzatí staveniska. Pôvodná cena kompletne zrekonštruovaného diela bola určená na sumu 412.800,00 € vrátane DPH. Zmluvné strany si pre prípad omeškania zhotoviteľa s riadnym a včasným odovzdaním zmluvného diela dohodli zmluvnú pokutu vo výške 0,5% zo zmluvnej ceny diela bez DPH, za každý začatý deň omeškania (á 1.781,39 € ) .
Dňa 15.08.2017 bola spísaná zápisnica o odovzdaní staveniska. Bolo to konštatované aj v stavebnom denníku dňa 18.08.2017. Oprávnení zástupcovia objednávateľa a zhotoviteľa potvrdili, že sú splnené všetky podmienky pre odovzdanie a prebratie staveniska . Zástupca za zhotoviteľa vyhlásil, že stavenisko preberá bez výhrady a stavebné práce zaháji 17.08.2017. Z vyššie uvedeného vyplýva, že dielo malo byť ( podľa Zmluvy , článok III bod 3.1 ) zrealizované do 07.11.2017, čo sa nedodržalo.
AVA-stav písomne, listom zo dňa 06.11.2017 ( potvrdené prevzatie v podateľni mesta dňa 13.11.2017) ohlásil Mestu Nové Zámky dôvody na zmenu termínu dokončenia diela v súlade s ustanovením bodu 3.5 Zmluvy. Popísal 4 dôvody spočívajúce v nedostatočnej projektovej dokumentácii a 5 dôvodov v skrytých prekážkach týkajúcich sa realizácie diela. V závere oznámenia predložil objednávateľovi nový „Harmonogram s konečným termínom zhotovenia diela s medznými termínmi : ukončenie rekonštrukčných práce najneskôr do 22.12. 2017 , odovzdanie diela najneskôr do 30.12.2017“.
Mesto Nové Zámky na návrh AVA-stavu reagovalo prípisom dňa 14.11.2017. V ňom žiadalo podrobné vysvetlenie k termínom predĺženia. Zároveň žiadalo AVA-stav o osobné stretnutie na mestskom úrade dňa 22.11.2017, kde sa mali podrobne prebrať všetky body s dopadom na zmenu termínu ukončenia diela. Požadovalo tiež predloženie vyčíslenia všetkých finančných zmien na realizáciu diela, rovnako aj vyčísliť finančné zmeny, ktoré boli objednané technickým dozorom investora , do dňa 16.11. 2017 vo forme zmenových listov.
Logickým vyústením tejto komunikácie bola fáza prípravy Dodatku č. 1 k zmluve o dielo č. OÚ/0917/2017. Dodatok bol pripravený už koncom mesiaca november. Svedčí o tom aj základná finančná kontrola, ktorú vykonali príslušní zamestnanci MsÚ 30.11.2017.
Krátko na to, dňa 12.12.2017 bol zmluvnými stranami podpísaný Dodatok č. l k zmluve o dielo. Bolo dohodnuté o. i. , že práce špecifikované v Prílohe č. l Dodatku č. l budú vykonané najneskôr v lehote do 4 týždňov od uplynutia lehoty určenej na zrealizovanie diela. Rovnako bola dohodnutá aj celková cena za kompletné zrealizovanie diela v rátane prác naviac. V dodatku k zmluve sa tiež uvádza citujeme: „Zmluvné strany vyhlasujú, že si dodatok prečítali, jeho jednotlivým ustanoveniam porozumeli a na znak súhlasu s jeho obsahom dodatok vlastnoručne podpisujú. Ďalej vyhlasujú, že sú plne spôsobilí na právne úkony, dodatok uzatvárajú slobodne, vážne, nie v tiesni ani za nápadne nevýhodných podmienok“.
AVA-stav v čase podpisovania nemal k dodatku výhrady. Podpísal ho napriek tomu, že lehota na dokončenie diela od jeho prevzatia dňa 15.08.2017 uplynula už dňa 05.12.2017 ( 12 + 4 týždne ). Výhrady k tomu prezentoval až vo svojom otvorenom liste poslancomMsZ.
Medzi tým listom zo dňa 08.12.2017 (dátum prevzatia v podateľni je 11.12.2017) AVA-stav oznámil objednávateľovi , že predmet Diela je pripravený na jeho odovzdanie a prevzatie. Preberacie konanie diela medzi zhotoviteľom a objednávateľom diela sa začalo dňa 20.12.2017. Konanie bolo ukončené dňa 16.02.2018 podpísaním zápisnice o odovzdaním a prevzatím diela. V súvislosti s týmto konaním boli zistené aj vady a nedorobky na diele. Nedostatky neboli odstránené v dohodnutej lehote t. j. do 31.01.2018 , preto objednávateľ Mesto Nové Zámky písomne urgoval ich dokončenie dňa 01.02.2018.
Ďalej bolo zistené, že k rozdielnemu výkladu Zmluvy (najmä článku VII Zmluvné pokuty a náhrada škody ako aj článku IX Odovzdanie a prevzatie diela, záručná doba a zodpovednosť za vady ) medzi zmluvnými stranami došlo až po vystavení penalizačnej faktúry č. 2113800205 dňa 13.03.2018 . Mesto Nové Zámky si jej vystavením a doručením AVA-stavu uplatnilo zmluvnú pokutu v sume 128 260,08 € z titulu omeškania zhotoviteľa s riadnym a včasným odovzdaním diela. Faktúra bola splatná do 27.03.2018.
Zhotoviteľ AVA-stav neuznal jednostranný zápočet pohľadávok objednávateľom. Považoval ho za nedôvodný a nemajúci oporu v zákonných ustanoveniach. Tiež sa odvolával na judikatúru slovenských súdov. V ďalšom písomnom stanovisku zo dňa 27.04.2018 zhotoviteľ o. i. mal za to, že k odovzdaniu diela došlo práve dňa 20.12.2017. Toto tvrdenie zdôvodňoval preberacím protokolom . Práce podľa neho boli dňa 20.12.2017 dokončené a v tomto dni bola odovzdaná potrebná dokumentácia v súlade so zmluvou. Prílohou preberacieho protokolu bol súpis drobných vád a nedorobkov vyhotovený 20.12.2017. Ďalej uvádzal, že na absenciu zmluvnej dohody ( zrejme odovzdanie a prebratie diela ) je potrebné aplikovať ustanovenie Obchodného zákonníka , na ktoré sa odvolával a ktoré citoval.
Mesto Nové Zámky zhotoviteľovi diela AVA-stav v písomných odpovediach dňa 22.05.2018 a 29.05.2018 uviedlo, že trvá na stanovisku, že dátum ukončenia preberacieho konania je deň 16.02.2018 . Týmto dňom si prevzali celý stavebný objekt od AVA-stavu . Dielo malo byť pôvodne dokončené do 12 týždňov /84dní/ teda 07.11.2017 . Dodatkom k zmluve o dielo sa táto lehota predĺžila o 4 týždne /28 dní / do 05.12.2017. Tým, že dielo bolo odovzdané až dňa 16.02.2018 , zhotoviteľ sa dostal do omeškania v počte 72 dní ( od 06.12.2017 do 15.02.2018 ). Objednávateľ Mesto Nové Zámky si na tomto základe uplatnilo právo požadovať od zhotoviteľa zaplatenie zmluvnej pokuty vo výške 0,5% zmluvnej ceny diela bez DPH za každý aj začatý deň omeškania ( 128 260,08 €).
Pri osobných stretnutiach – rokovaniach medzi zmluvnými stranami nedošlo k zjednocujúcej interpretácii , ktorý deň sa považuje za odovzdanie a prevzatie diela a s tým súvisiacich právnych nárokov. Vzhľadom na uvedenú skutočnosť , AVA-stav písomne dňa 28.05.2018 zaslal Mestu Nové Zámky predžalobnú upomienku . Žiadal uhradiť zostávajúcu sumu 128 260,08 € zo sumy 427 533,86 € ( pozn. dňa 11.04.2018 Mesto Nové Zámky uhradilo za zhotovenie diela sumu 299 273,78 €) . V opačnom prípade si svoje nároky bude uplatňovať súdnou cestou.
Kontrolou spisového obalu AVA-stav, s. r. o. bolo zistené, že Zmluva o dielo , ako aj jej dodatok č. l boli riadne zverejnené na internetovej stránke mesta Nové Zámky. Zverejnené boli v deň ich podpisu, v zmysle ustanovenia § 5a ods. l zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám v znení neskorších predpisov. Tieto dokumenty ako aj následný jednostranný zápočet pohľadávok zo strany Mesta- Mestského úradu Nové Zámky zo dňa 10.04.2018, boli podrobené základnej finančnej kontrole podľa § 6 ods. 4 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Z písomných stanovísk AVA-stavu , jeho argumentácie s omeškaním realizácie diela z dôvodu ďalších požiadaviek a dodatočne žiadaných prác objednávateľom a pod. je zrejmé, že v niektorých prípadoch sa tieto tvrdenia javia ako účelové. AVA – stav si zrejme uvedomuje niektoré pochybenia pri zhotovovaní diela. Tento záver vyplýva , z jeho vyjadrenia v otvorenom liste poslanom Mestského zastupiteľstva zo dňa 06.06.2018 . Vo vyjadrení vyhlasuje, že „ reálna pokuta voči našej spoločnosti, ktorá by sa mala pohybovať na úrovni cca. 15 až 19. tisíc € (, ktorú bola naša spoločnosť ochotná akceptovať ako pokutu za omeškanie“ ).
Mesto podpisom Dodatku č. 1 k zmluve uznalo, že v priebehu realizácie diela sa vyskytli okolnosti, ktoré mali objektívny dopad na dĺžku jeho realizácie. Z uvedeného dôvodu došlo aj k posunutiu termínu zrealizovania diela o 4 týždne. Rovnako tento dodatok podpísal aj AVA-stav. Po jeho podpise sa jeho argumenty javia ako účelové.
Na záver konštatujeme, že z formálneho hľadiska Zmluva o dielo resp. dodatok k nej umožňuje postup, ktorí bol voči AVA-stavu mestom Nové Zámky uplatnený. Kontrolou neboli zistené nedostatky v postupe pracovníkov Mesta Nové Zámky.
Z postupu AVA-stavu sa dá dôvodne predpokladať, že spor bude riešiť súdnou cestou. V takom prípad je v kompetencii súdu, aby na základe vykonaného dokazovania, pravdepodobne aj za účasti znalca z odboru stavebníctva, o veci rozhodol. Len súd môže právoplatne rozhodnúť, či bolo omeškanie 72 dní, alebo len 15 dní.
Príloha
Časová a vecná postupnosť úkonov , vyjadrení a stanovísk zmluvných strán AVA –stavu a Mesta Nové Zámky :
- 13.04.2017 vyhlásenie verejného obstarávateľa Mesto Nové Zámky vo Vestníku VO č. 74/201712 zákazky na uskutočnenie stavebných prác
- 12.07.2017 Dodatok č. l k zápisnici z vyhodnotenia ponúk
- Zmluva o dielo č. OÚ/0917/2017 uzatvorená medzi objednávateľom – Mesto
- Nové Zámky a zhotoviteľom diela AVA-stav s.r.o. Galanta , dňa 04.08.2017
- 15.08.2017 Zápis o odovzdaní staveniska
- 06.11.2017 AVA-stav - Ohlásenie dôvodu na zmenu termínu zhotovenia diela ( podľa bodu 3.5 Zmluvy) z dôvodov a) projektovej dokumentácie ( a,b,c,d ) ,b) skrytých prekážok (a,b,c,d,e) s návrhom nového Harmonogramu a konečného termínu zhotovenia diela s medznými termínmi ( „ukončenie rekonštrukčných prác najneskôr do 22.12.2017, odovzdanie diela najneskôr do 30.12.2017“ ).
- 14.11.2017 Mesto- Mestský úrad Nové Zámky – odpoveď na zmenu termínu zhotovenia diela ( návrh na osobné stretnutie na MsÚ so žiadosťou o predloženie vyčíslenia všetkých finančných zmien na realizáciu diela a iné ).
- 08.12.2017AVA-stav – Oznámenie , že predmet diela je pripravený na jeho odovzdanie a prevzatie ( predmet diela je pripravený na jeho odovzdanie ... ).
- Dodatok č. 1 ( DOD č.OÚ/1617/2017) k Zmluve o dielo č. OÚ/0917/2017, zo dňa 12.12.2017. Zhotoviteľ sa zaviazal , že práce navyše zrealizuje najneskôr v lehote do 4 týždňov od uplynutia lehoty určenej na zrealizovanie diela uvedenej v bode 3.1 Zmluvy. Celková cena diela bola dohodnutá na sumu 427.533,86 € vrátane DPH.
- 20.12.2017 začatie preberacieho konania – „Zápis o odovzdaní a prevzatí stavebného objektu alebo prevádzkového súboru – Obnova fasády kina Mier“.
- 01.02.2018 Mesto Nové Zámky – urgencia na dokončenie stavebných prác a odstránenie vád a nedorobkov
- 16.02. 2018 ukončenie preberacieho konania
- AVA–stav vystavil faktúru č. 201800198 na sumu 427.533,86 € dňa 01.03.2018
- 06.03.2018 Mesto Nové Zámky – vrátenie faktúry č. 201800198
- 12.03.2018 Zisťovací protokol o vykonaných stavebných prácach ( AVA-stav, Mesto Nové Zámky )
- 19.03.2018 Mesto Nové Zámky – opätovné vrátenia faktúry č. 201800198 zo dňa 01.03.2018 pre nesúlad v dátumoch (čl. V bod. 5.1. zmluvy).
- Vystavenie faktúry AVA-stavom č. 201800198 na sumu 427.533,86 € už so správnym dátumom vyhotovenia (12.03.2018)
- Dňa 13.03.2018 Mesto vystavilo fa. č. 2113800205 na zmluvnú pokutu 128 260,08 €
- 21.03.2018 (došlo 27.03.2018) AVA-stav - odôvodnenie omeškania pri realizácii diela, vrátenie penalizačnej faktúry č. 2113800205 zo dňa 13.03.2018
- 10.04.2018 Mesto Nové Zámky – opakované vrátenie faktúry č.2113800205
- 10.04.2018 Mesto Nové Zámky jednostranný zápočet pohľadávok ( k 11.04.2018 vo výške 128.260,08 € ).
- 13.04.2018 AVA-stav- vrátenie jednostranného zápočtu zo dňa 10.04.2018, vrátenie faktúry č. 2113800205 zo dňa 13.03.2018
- 18.04.2018 Mesto Nové Zámky – opakované vrátenie zápočtu a faktúry č. 2113800205
- 27.04.2018 AVA-stav – vrátenie jednostranného zápočtu zo dňa 10.04.2018, vrátenie faktúry č. 2113800205 zo dňa 13.03.2018 + komentár k tomu
- 22.05.2018 Mesto Nové Zámky – odpoveď na list zo dňa 27.04.2018
- 28.05.2018 AVA-stav – predžalobná upomienka – výzva na úhradu faktúry č. 201800198 v sume 128 260,08 €
- 29.05.2018 Mesto- Mestský úrad Nové Zámky – odpoveď na predžalobnú upomienku zo dňa 28.05.2018
- 06.06.2018 AVA-stav - Otvorený list poslancom Mestského zastupiteľstvaStanovisko prezentované majetkovoprávnym odborom na MsZ dňa 11.06.2018