Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) informujú o výsledkoch interného vyšetrovania tragickej nehody, ktorá sa stala v okolí Nových Zámkov dňa 27. júna 2024, kedy došlo na aktívnom priecestí s vypnutým priecestným zabezpečovacím zariadením k zrážke medzinárodného vlaku EC 279 ZSSK s linkovým autobusom dopravcu Arriva Nové Zámky, a. s. Pri tejto nehode došlo k smrteľnému zraneniu 7 osôb, k ťažkému zraneniu 5 osôb a vznikla pri nej predbežná škoda vo výške viac ako 2,6 milióna eur. Toto vyšetrovanie vykonali ŽSR ako manažér infraštruktúry v spolupráci s dopravcom vlaku, Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s., v zmysle ustanovení zákona o dráhach.
V rámci podrobného vyšetrovania, ktoré zahŕňalo vykonanie desiatok zápisov so zúčastnenými zamestnancami, merania a preskúšania rôznych druhov zabezpečovacích zariadení, vykonanie množstva komisionálnych prehliadok alebo kontrolu hodín zvukových záznamov bola identifikovaná príčina nehody.
Zistenia ukázali, že dispozičný výpravca v ŽST Nové Zámky neoprávnene povolil jazdu vlaku cez priecestie, na ktorom nebola po opravných prácach na trakčnom vedení opätovne aktivovaná závislosť priecestného zabezpečovacieho zariadenia (PZZ) od počítača osí registrujúceho jazdu vlaku po príslušnej traťovej koľaji. Napriek tomu, že v príslušnej dopravnej dokumentácii bolo uvedené, že závislosť PZZ od jazdy koľajových vozidiel po jednej traťovej koľaji bola vypnutá, výpravca zabudol požiadať o jej opätovné zapnutie.
Vyšetrovanie, ktoré vykonali inšpektori bezpečnosti železničnej dopravy, ktorí sú odborníkmi v rôznych odvetviach železničnej prevádzky, sa zameralo na všetky aspekty vzniku udalosti. Preverili sa operácie vykonávané počas mimoriadnych poveternostných podmienok zo dňa 26. júna 2024, ktoré viedli k výpadkom napájania trakčného vedenia. Bolo zistené, že v tento deň došlo k viacerým výpadkom či už v ŽST Nové Zámky alebo v priľahlých traťových úsekoch, čo si vyžiadalo výjazdy zamestnancov elektrotechniky a energetiky na odstránenie zistených porúch a poškodení zariadení železničnej infraštruktúry.
V dôsledku potreby opravy previsnutého trakčného vedenia v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou, ktoré priamo ohrozovalo premávku cestných vozidiel na dvoch železničných priecestiach v danom medzistaničnom úseku, bola na týchto priecestiach v nočnej zmene 26. 06. 2024/27. 06. 2024 zavedená po jednej traťovej koľaji tzv. výluka, t. j. bola vypnutá závislosť PZZ od jazdy koľajových vozidiel, aby sa predišlo ich trvalému uzatvoreniu, a tým ochromeniu cestnej premávky. Všetky tieto skutočnosti boli riadne zdokumentované v dopravnej dokumentácii a jazda pracovných strojov po tejto koľaji bola zabezpečovaná dopravným opatreniami, t. j. jazdou na písomné rozkazy, alebo ručným spúšťaním výstrahy.
Pri zisťovaní príčin tejto nehody sa potvrdilo, že ďalší zamestnanci sa dopustili určitých pochybení pri zabezpečovaní uvedeného vypnutia závislosti PZZ a pri organizovaní následných činností pri vykonávaní opravných prác na trakčnom vedení, avšak nepreukázalo sa, že by tieto nedostatky priamo prispeli k vzniku nehody. Celkový obraz poukazuje na to, že náročné klimatické podmienky viedli k zložitým situáciám, ktoré ovplyvnili prevádzku, keďže celá zodpovednosť bola prenesená na ľudský faktor, pri bežnej prevádzke by správny postup dopravného zamestnanca kontrolovalo zabezpečovacie zariadenie a neumožnilo by vznik udalosti, ktorej vyvrcholením bola táto tragická nehoda.
Dispozičný výpravca ŽST Nové Zámky naďalej ostáva zamestnancom ŽSR, avšak bude podrobený mimoriadnemu preskúšaniu, lekárskej prehliadke a psychologickému vyšetreniu v zmysle ustanovení zákona o dráhach a ostatných právnych a interných predpisov. Na základe výsledkov bude určené jeho ďalšie zaradenie na pracovisku. Po ukončení vyšetrovania nehody orgánmi činnými v trestnom konaní bude pravdepodobne súdom rozhodnuté o ďalšom postupe.
V rámci systémových opatrení sa ŽSR zameriavajú na zlepšenie bezpečnosti prevádzky, pričom všetci zamestnanci ŽSR budú informovaní o nehode a jej príčinách. Taktiež bude zvýšený dôraz na školenia zamestnancov so zameraním sa na riešenie krízových situácií a núdzovú obsluhu zabezpečovacích zariadení. Plánujeme zaviesť administratívne opatrenia, ktoré upozornia na potrebu opätovného zapnutia PZZ pri neplánovaných výlukách.
ŽSR kladú bezvýhradne dôraz na zabezpečenie bezpečnosti železničnej dopravy a budú pokračovať v implementácii potrebných opatrení, aby sa podobné nehody v budúcnosti neopakovali.